איך לשחרר צוואר תפוס

תארו לכם מצב בו אתם מחזיקים כדורסל על האצבע ומסובבים אותו עליה. אין ספק שתרגישו כובד רב על אצבעכם ועומס רב המוטל עליה. זהו פחות או יותר היחס בין הראש לצוואר שלנו. הראש כולל משקל רב וריכוז גדול של עצמות- כל עצמות הגולגולת. הצוואר לעומת זאת צר ביחס לשכנו מלמעלה. שרירי הצוואר אינם תמיד חזקים דיים בכדי לספק את התמיכה לראש מבלי שנחוש בכך. צוואר תפוס נובע ממאמץ יתר של השרירים אשר משקיעים את מיטב כוחם במתן התמיכה. הדבר יוצר כאבי צוואר המהווים מטרד בתחושה וגם בהגבלת התנועה שהם יוצרים. מה ניתן לעשות?

מבנה הצוואר

לצוואר מבנה עדין. הוא בנוי משרירים רבים, שבע חוליות הפזורות לאורכו ומופרדות זו מזו על ידי דיסקים שתפקידם לספוג זעזועים. בנוסף עובר בצוואר חוט השדרה וכן קצותיהם של עצבים. ריבוי החלקים המחוברים ומקושרים ביניהם הופכת את המקום לעדין. כמו בכל אזור הגב, קצות העצבים הרבים שנמצאים במקום מגבירים עוד יותר את הרגישות לכאבים.

מהם הגורמים המרכזיים לצוואר תפוס?

צוואר תפוס נובע, כאמור, מקושי של הצוואר לספק את  התמיכה אותה הוא נדרש לספק. המחיר לביצוע העבודה כפי שצריך היא היתפסותו. אורח החיים המודרני אינו מיטיב עם גופנו בכלל ועם אזור הגב והצוואר בפרט. ישיבה ממושכת ללא תנועה, במיוחד אם הישיבה אינה נעשית באופן אידיאלי יכולה בהחלט לקדם את היתפסות הצוואר והיווצרות כאבי צוואר. ישיבה ממושכת צריכה להיות כך שלגב ולצוואר תהיה תמיכה של משענת, שהידיים המקלידות על המחשב יהיו מונחות כשהזווית שנוצרת בין האמה לזרוע תהיה זוית תשעים מעלות. גם רגליים המונחות על הרצפה בחופשיות תורמות לישיבה מוצלחת. סיבה שונה לחלוטין היא תנועה חדה בעקבות טראומה כמו תאונת דרכים. גם שינה על הבטן יכולה לגרום לצוואר להתפס ואפילו מתח נפשי גורם לכיווץ אזור הצוואר והיתפסותו.
קיימים היום מגוון פתרונות ארגונומיה משרדית שעוזרים לשמור על יציבות הצוואר.

פתרונות להתגברות על כאבים באזור

על מנת למנוע ככל שניתן את המצב הלא נעים הזה, שמירה על אורח חיים תקין ובריא היא הכלי הראשון. הקפדה על קימה מן הכיסא במהלך יום עבודה מדי שעה בערך והליכה קלה תסייע לשחרור האזור. תרגילים קלים כמו סיבובים עדינים של הראש ישחררו את אזור הצוואר. תזונה נכונה תסייע לשמירה על משקל תקין ופחות עומס על הצוואר. כאשר ישנם כבר כאבים, מריחת משחה אנטי דלקתית המחממת ומשחררת את האזור תסייע, כך גם שימוש בקינזיו טייפינג, רצועה אלסטית אותה ניתן להדביק על העורף.

שליחת תגובה