פוריות הגבר

אם בעבר ההנחה היתה שכאשר זוג אינו מצליח להכנס להריון קיימת בעיה אצל האישה, היום כבר ידוע שהדבר אינו כך. אצל כמחצית מהזוגות שאינם מצליחים להכנס להריון תוך שנה הבעיה נובעת דווקא מהגבר. באילו בעיות נתקל הגבר המונעות ממנו ומבת זוגתו להגיע להריון המיוחל ואילו פתרונות מוצעים היום לטיפול?                                                 

 

מהם הגורמים לבעיות פוריות

בעיות פוריות אצל הגבר באות לידי ביטוי במספר צורות. האחת מהן היא כמות קטנה של תאי זרע. כאשר מספר מצומצם של תאים עושה דרכו לעבר הביצית, הסיכויים להפריה הם נמוכים יותר. סיבה נוספת היא איכותם של אותם תאים. גם כאשר ישנה כמות תקינה של תאים, כאשר אלה תאים חלשים אשר לא צולחים את הדרך לעבר החצוצרה שברחם האישה, לא תתרחש הפריה. בעיה נוספת היא בעיה מבנית של התא אשר מקשה על תהליך ההפריה גם אם הגיע התא ליעדו. בעיה אחרת שאינה קשורה דווקא לתאים עצמם היא וריקוצלה- ניקוז דם מן האשכים בעקבות הרחבת הוורידים שסביבם.

 

לא נכנסים להריון- מה לעשות?

על מנת לחסוך זמן, כדאי שבדיקות פוריות לאישה ולגבר יעשו במקביל כי כאמור הסיכוי לבעיה אצל כל אחד מהם הוא זהה. אצל הגבר הבדיקה שנעשית היא בדיקת זרע. זוהי הבדיקה הראשונית שבעזרתה מאתרים בעיה אצל הגבר. כאמור ניתן לגלות מבדיקה זו מספר בעיות: ספירה נמוכה, איכות נמוכה של התאים או בעיה מבנית. כאשר מתגלה ספירת זרע נמוכה, כלומר מספר נמוך של תאים, כדאי לחזור על הבדיקה שוב לאחר מספר חודשים בכדי לוודא שלא היה מדובר בבעיה נקודתית שיכולה לנבוע גם מלחץ מיוחד או מחלה שהחלישה את הגוף. אם גם לאחר בדיקה נוספת מתגלה ספירה נמוכה יש לפנות לרופא בכדי שיציע טיפול.

 

גם בהעדר זרע ניתן לטפל

ישנה אפשרות לטיפול בכמות נמוכה של תאים באמצעות השבחת זרע שהיא בחירתם של התאים האיכותיים ביותר והזרעתם ברחמה של האישה. בחירת הטובים ביותר תגדיל את הסיכוי להפריה. גם בהעדר זרע מוחלט  (אזואוספרמיה) ישנה אפשרות לטפל באמצעות הפקת תאי זרע באופן מלאכותי. אופן הפקת התאים נעשה בהתאם לבעיה אשר הביאה להיעדרותם של התאים שיכולה להיות חסימת הצינורות המשנעים את התאים, או בעיית ייצור התאים באשך. בעזרת התאים המיוצרים ניתן להפרות את הביצית בתהליך של הפריית מבחנה או הזרקת התא ישירות אל הביצית בשיטה הנקראת מיקרו מניפולציה.