מהי בדיקת שקיפות עורפית?

בדיקת שקיפות עורפית היא אחת הבדיקות החשובות שיש לבצע במהלך ההיריון. הבדיקה נמצאת בסל הבדיקות של כל אישה בהיריון ומסובסדת על ידי כל קופות החולים, ומטרתה לוודא את תקינות ההיריון ואת בריאות העובר. אז מה בדיוק בודקים באמצעות הבדיקה הזאת ולמה היא כל כך חשובה? כל התשובות במאמר שלפניכם.

שקיפות עורפית – בדיקה שחשוב לעשות

נשים הרות בישראל עוברות הרבה מאוד בדיקות, בגלל המודעות הגדולה לכל מה שיכול לקרות בדרך והרצון לעשות כל מה שרק אפשר על מנת שהתינוקות שייוולדו יהיו בריאים. אחת הבדיקות החשובות שיש לבצע, היא בדיקת שקיפות עורפית, המתבצעת בין השבוע ה-11 לשבוע ה-13 ושישה ימים, ממש לקראת סיום השליש הראשון של ההיריון.

למה חשוב לבצע את הבדיקה?

בדיקת שקיפות עורפית נועדה לוודא שהתינוק מתפתח באופן תקין ולשלול תסמונת דאון ומומים נוספים. הבדיקה מתבצעת באמצעות מדידה של הנוזל שנמצא בעורף העובר עד לשבוע ה-15 לערך. שכבה דקה של נוזל היא תקינה, אבל שכבה עבה יותר יכולה להעיד על מומים מסוימים כמו תסמונת דאון או ליקויים גנטיים אחרים. כמו כן, הבדיקה יכולה לסייע בהצבעה על מומים בלב העובר, ולכן היא בעלת חשיבות גבוהה במיוחד. משמעות הדברים היא, שביצוע של הבדיקה, יכול לסייע לאבחן מומים כאלה בשלב מוקדם יחסית של ההיריון, ובמקרה שיש חשד למום – לאפשר להורים לקבל החלטה אם להמשיך בהיריון או לא בצורה יותר מושכלת.

כיצד מתבצעת הבדיקה?

בדיקת שקיפות עורפית מתבצעת באמצעות בדיקת אולטרסאונד סטנדרטית, אשר במהלכה הרופא בודק את עובי הנוזל שנמצא בעורף העובר.

מהן התוצאות הרצויות?

נוזל בעובי של עד 2.5 מילימטרים נחשב תקין, ובדרך כלל מעיד על התפתחות תקינה ובריאה של העובר. אם נמדדת שכבת נוזל של מעל 3-2.5 מילימטרים – הדבר מדליק נורה אדומה ומצביע על כך שצריך להמשיך ולבצע בירורים נוספים, לשלילת מחלה כרומוזומלית. במקרה כזה הרופא ימליץ לאישה ההרה לפנות לייעוץ גנטי בהריון, וייתכן שגם ימליץ לבצע בדיקת סיסי שליה או מי שפיר – שמספקות תוצאות מאוד מדויקות לגבי מצבו של העובר.

חשוב להשלים את בדיקת השקיפות העורפית שמתבצעת באמצעות אולטרסאונד באמצעות ביצוע בדיקת דם מיוחדת. בדיקה זו היא בדיקת סקר שיכולה לחזות את הסיכוי של העובר להיות חולה באחת המחלות הכרומוזומליות שהוזכרו לעיל.

לסיכום: בדיקת שקיפות עורפית היא בדיקה פשוטה יחסית שאינה פולשנית, והיא חשובה מאוד לביצוע מתוך מטרה לאבחן את מצבו של העובר בשלב מוקדם יחסית של ההיריון. כל מי שנמצאת בהיריון בכלל ומי שנמצאת בהיריון בסיכון גבוה בפרט – חשוב שתבצע את הבדיקה ותהיה מודעת להשלכותיה, על מנת שתוכל לקבל החלטה מושכלת לגבי המשך ההיריון.

כאמור, את הבדיקה יש לבצע רק בין השבוע ה-11 לשבוע ה-13 ו-6 ימים, מפני שלאחר מכן הנוזל שבעורף העובר נעלם.