מיהו הפסיכיאטר?

אנחנו אמנם חיים בעידן המודרני אך רבים מאיתנו עדיין אינם חשים בנוח לפנות אל פסיכיאטר וזאת משום הסטיגמה הקשורה אל תחום זה. אם בעבר, רוב האנשים שפנו אל רופא שמומחה בתחום הפסיכיאטריה היו אנשים שסבלו ממחלות נפש שונות, כיום מקובל לפנות אל מומחה זה גם לגבי הפרעות נפש מינוריות וכן בעיות תקופתיות במצב הרוח. נכון להיום רוב האנשים יכולים לשפר את איכות חייהם באמצעות תראפיה, טיפול פסיכולוגי וטיפול תרופתי.

 

פסיכיאטר – כרטיס ביקור

פסיכיאטר הוא אותו רופא מומחה שלמד לימודי רפואה במוסד אקדמי מוכר ולאחר מכן בחר להתמחות בתחום הפסיכיאטריה. כלומר, אדם זה למד כ- 5 שנים לימודי רפואה וכ-4 שנים התמחות. תחום הפסיכיאטריה עוסק בנושאים שונים הכוללים מחלות, הפרעות ומצוקות נפשיות מסוגים שונים. ההתייחסות אל מצוקות והפרעות אותן חווה המטופל תמיד תהיה מההיבט הפיזיולוגי וכן מההיבט הנפשי-רגשי. אנשים פונים אל הפסיכיאטר כאשר הם חשים במצוקה נפשית שמשפיעה על התפקוד שלהם בחיי היומיום. דבר שיכול לבוא לידי ביטוי בכל מיני מצבי רוח קיצוניים, תחושה של אובדן שליטה, אי חיבור למציאות, חרדות, דיכאון, מחשבות שאינן נשלטות ועוד. טרם בחירת פסיכיאטר יש לוודא שמדובר על אדם שיכול להציג בפניכם את הרישיון שלו, שמטפל באותה קבוצת יעד אליה אתם משתייכים ומומחה בעל ניסיון רב באבחון, הקלה ולעיתים אף מתן פתרון לגבי אותה בעיה ממנה אתם סובלים.

 

נפגשים עם הפסיכיאטר

בפגישה הראשונית עם הפסיכיאטר הוא יאבחן את המצב של המטופל ויחליט על שיטת טיפול או טיפול תרופתי שיעזרו לו להתמודד עם הבעיה שלו. נהוג לפנות לפסיכיאטר בהתאם לתחום/נושא ההתמחות שלו. יש מומחים שבחרו להתמקד באוכלוסיית הילדים והנוער, אחרים החלו להתמקד בתחום הפסיכוגריאטריה (פסיכיאטריה של האוכלוסיה המבוגרת והגריאטרית) ויש גם פסיכיאטרים שמספקים חוות דעת פסיכיאטריות משפטיות וכן הלאה. אם בעבר אנשים נמנעו לבקש סיוע מפסיכיאטרים וזאת משום הסטיגמה והפחד שמא יאשפזו אותם, כיום אנשים מודעים לכך שטיפול פסיכיאטרי נכון יכול לעזור להם רבות בחייהם ושלא יאונה להם שום רע.

 

לסיכום, היום מקובל לפנות אל פסיכיאטר במצב בו חשים במצוקה שאינה חולפת ומרגישים שהבעיה הנפשית ממנה סובלים משפיעה על התפקוד היומיומי. נכון להיום יש מודעות גדולה יותר להפרעות אכילה, מאפיינים של הסכיזופרניה והשפעתה על האדם, הפרעות פוסט טראומה וחרדות, דיכאון קליני ועוד כל מיני הפרעות ומחלות של הנפש עליהן ניתן להקל על ידי הטיפול התרופתי המתאים ביותר.