דרכי טיפול בהשמנת יתר

מומחים רבים בתחום הרפואה והבריאות טוענים שהשמנת יתר היא מגיפה בימינו. יש אנשים שסובלים מעודפי משקל של קילוגרמים רבים, דבר שמעמיד אותם בפני סכנה בריאותית. השמנת יתר היא מצב בו משקל הגוף גבוה בכ-15 אחוזים יותר מאותו המשקל המומלץ על ידי הרופאים או מצב בו משקלן של הרקמות השומניות בגוף הוא בין 30-40 אחוזים ממשקל הגוף. הדרך היעילה ביותר למדוד השמנה היא על ידי מדד ה- BMI. במקרה בו מדד מסת הגוף גדול מ- 30 הדבר נחשב לעודף משמעותי של משקל ובמקרה בו ה- BMI הוא מעל ל- 39 (קרוב לארבעים) מדובר על השמנת יתר חולנית המחייבת טיפול.

דיאטה וניתוח – מה הבחירה שלכם?
ישנן דרכי טיפול בהשמנת יתר שיכולות לשפר באופן משמעותי את המצב הבריאותי של האדם. הדרך הראשונה היא דיאטה מוקפדת שניתנת על ידי דיאטנית מוסמכת. אנשים שסובלים מהשמנת יתר חייבים להקפיד לאכול מזונות בריאים וכמות מסוימת של קלוריות ביום וזאת על מנת להתחיל ולהוריד במשקל. הדיאטה (כמו שאר שיטות הטיפול בהשמנת יתר) חייבת להיות מלווה בפעילות גופנית ספורטיבית אותה מבצעים באופן קבוע לפחות שלוש פעמים בשבוע. שינוי אורח החיים ישפיע במידה ניכרת על המשקל ויעזור במקרים רבים בהורדת מסת הגוף ובמקרים רבים גם בתחלואות הנלוות למשקל יתר.

רוב האנשים שסובלים ממשקל עודף שמסתכם בקילוגרמים בודדים אכן מחליטים להוריד במשקל באמצעות דיאטה וספורט ובדרך כלל מצליחים במשימה. אנשים שסובלים מעשרות קילוגרמים עודפים חווים לעיתים קושי להוריד את הכמות הגדולה של הקילוגרמים העודפים. פעמים רבות הם חווים ירידה של מספר קילוגרמים ולאחר מכן עצירה של הירידה דבר שמוביל חלק ניכר מהם להפסיק גם את משטר הדיאטה הקפדני ואת משטר הפעילות הגופנית שמתלווה אליו. הסיבה לכך היא שמדובר על פרוייקט הורדה במשקל ארוך טווח וכל עצירה של ירידה במשקל מובילים לתסכול ולכניעה לפיתויים שבדרך. כיוון שכאשר מדובר על השמנת יתר חובה להוריד במשקל וזאת על מנת לא לסכן את החיים הרופאים ממליצים על דרך נוספת לטיפול בהשמנה, ניתוח מעקף קיבה או שרוול, קרי, ניתוחים בריאטריים שמונעים מהמטופל לאכול כמויות גדולות של מזון ועל ידי כך מובטחת ירידה במשקל.

לסיכום, נכון להיום שתי דרכי הטיפול היעילות ביותר בהשמנת יתר הן דיאטה קיצונית ו/או ניתוח מעקף קיבה או שרוול. משום שלעיתים לא קל להכניע הרגלים ומדובר על מסע ארוך בו יש להשיל קילוגרמים רבים, רוב האנשים שלוקים בהשמנת יתר בוחרים לעבור ניתוח בריאטרי שמהווה את אותו "קרש הקפיצה" היעיל ביותר לשינוי אורח החיים.