חיוני ומשפיע – הויטמין שאנחנו צריכים

נשים בהריון מכירות את הויטמין הזה היטב, ומקפידות לצרוך אותו לאורך ההריון למען בריאות העובר. חומצה פולית היא למעשה ויטמין שקרוי ויטמין B9. מקורו של הויטמין הוא במזון והוא משמעותי לפעילות מגוון מערכות בגופנו. בדומה לויטמינים ומינרליים חיוניים אחרים, האדם המערבי צורך רק חלק מועט מהחומצה הפולית הנדרשת. מסיבה זו יש צורך לצרוך אותו כתוספת באמצעות כדורים בהמלצתו של רופא.

החשיבות של ויטמין B9

למרות שרגילים לקשר בין חומצה פולית לבין הריון, הרי שהיא אחראית על שלל תהליכים בגופנו. ויטמין זה מסייע לייצורם התקין של תאי דם אדומים, ומפחיתה את הסיכון ללקות במחלות לב ומחלות כלי דם. החומצה חיונית לשמירה על מצב תקין של מערכת העצבים בגופנו. מחסור בחומצה פולית עלול לגרום למצבי דיכאון, ירידה קוגניטיבית ועוד. בהקשר של הריון, חומצה פולית מסייעת למנוע מומים מולדים בעובר בעיקר מומים אשר גורמים לפגיעה בחוט השדרה.  ויטמין בי תשע, נקשר גם בהפחתת הסיכון ללקות בסוגים מסוימים של סרטן. כל אלה הם רק מקצת היתרונות החשובים שבשמירה על רמה תקינה של חומצה פולית בגופנו. במידה ובדיקת דם מגלה כי קיים מחסור בה, חשוב להתייעץ עם רופא ובהמלצתו להתחיל ליטול תוסף של החומצה.

מדוע קיים מחסור בגופנו?

ישנם מספר גורמים שיכולים לגרום למחסור בהימצאות חומצה פולית בדם. תזונה לקויה היא אחד מהגורמים למחסור ולכן יש להעדיף למשל תזונה ים תיכונית העשירה בחומצה זו. מחסור בויטמינים שונים עלול אף הוא לגרום לחסר. כאשר בגוף יש כמות לא מספקת של ויטמין בי 1, ויטמין בי 2 וויטמין בי 3, הדבר עלול לגרום לחוסר. גורם נוסף הוא מחסור בחלבון המגיע מהתזונה שלנו: לגוף נדרשים חלבונים על מנת לבנות מולקולות שמאפשרות את הספיגה של חומצה פולית בגוף, כאשר הם חסרים, יכול להיווצר חוסר גם בה.
צריכה רבה של קפה, אלכוהול וגם עישון, מהווים אף הם גורמים התורמית למחסור בחומצה פולית.

איך נדע אם יש לנו חוסר?

 במידה ואתם סובלים מבלבול, שכחה, אי שקט ועצבנות – יכול להיות שחסרה בגופכם חומצה פולית. סימנים נוספים הם נדודי שינה, דיכאון, חולשה של השרירים, דלקות חניכיים או שלשולים שלא נגרמים ממחלה או מאכילת מזון מקולקל. על אף הימצאותם של אחד או כמה מהסימנים האלה, חשוב לגשת לבדיקה אצל רופא כדי לאשר שמדובר במחסור של חומצה פולית בגוף. ניתן לגלות את רמת החומצה בגופנו באמצעות בדיקת דם פשוטה, ובמידה וקיים חוסר בה – חשוב לטפל בכך. ניתן להגביר את צריכתם של מזונות שיכולים להעלות את הרמה של חומצה פולית בגוף, או ליטול כדורים המכילים אותה. רצוי לוודא עם הרופא האם אתם זקוקים לנטילה של חומצה פולית כתוסף, או שאין צורך בכך.