רופא נשים- הפלה

יש שני סוגי הפלות, הראשונה היא טבעית שכן היא מתרחשת בנסיבות טבעיות והגוף הוא זה שאחראי על פעולה זו. השנייה היא הפלה מלאכותית, כלומר פרוצדורה יזומה של הפסקת הריון. במאמר זה נסביר אודות שני הסוגים והאפשרויות השונות שעומדות בפני כל אישה.                                                                                                                                     Pregnant woman getting ultrasound from doctor

 

הפסקת היריון בצורה הטבעית

יש נשים רבות שחוות הפסקת הריון טבעית וזאת טרם הם גילו שהן בהריון וזאת משום שהביציות יוצאות החוצה בדימום והן אינן מודעות לכך שלא מדובר על הווסת החודשית הרגילה שלהן. עשרה אחוזים ויותר מן ההריונות הטבעיים מסתיימים בהפסקת הריון טבעית או בלידת עובר מת. ככל שגילה של אישה שנכנסת להיריון מבוגר יותר, כך גם עולים הסיכויים להפלה טבעית. יש סיבות רבות שיכולות לגרום להתרחשות של מצב זה, אם מדובר על בעיות בכרומוזומים של העובר, בשילוב של הזרע והביצית או משום ליקוי מסוים שקיים בביצית עצמה. יש מצבים נוספים שיכולים לגרום לתוצאה זו של הריון, כמו למשל תאונת דרכים, פגיעות פיזיות מסוימות, זיהום, חשיפה לכל מיני חומרים שמוגדרים כמסוכנים ועוד.

 

הפסקת היריון בצורה היזומה

הפסקת הריון בצורה יזומה מהווה נושא ששנוי במחלוקת. יש פעמים בהן אישה מגלה שהיא בהריון אך היא אינה מעוניינת או יכולה פיזית, נפשית או כלכלית לגדל את הילד ולכן היא מחליטה על הפסקת הריון יזומה. יש מקרים רבים כאלו ויש מתנגדים רבים לפעולה, בעיקר משום האמונה שלאף בן אדם אין את הזכות להפסיק הריון. יש מצבים בהם אישה עוברת אונס ואינה מעוניינת להמשיך הלאה עם ההיריון, מצבים בהם נערה נכנסת להריון, מצבים בהם התגלו מומים בתינוק ועוד. רוב האנשים שמשתייכים אל המגזר החילוני סבורים שכל אדם אחראי לגופו והאישה היא זו שצריכה לקבל את ההחלטה לגבי המשך או הפסקת ההיריון ולא אף אחד אחר.

 

הפסקת הריון בצורות שונות

  • מניעה מיידית – אם מדובר על עד 72 שעות לאחר קיום יחסי מין יש אפשרות לקחת את גלולת היום שאחרי. גלולה זו מכילה כמות גדולה מאוד של הורמונים.
  • אמצעים תרופתיים- אם אישה מגלה שהיא בהיריון, אך היא עדיין לא הגיע לשבוע השביעי יש לה אפשרות להגיע אל הרופא והוא יספק לה טיפול תרופתי שמטרתו לגרום לה להפיל. הכדורים בהם נהוג להשתמש הם מסוג מיזופרוסטול, מיפפריסטון ומתותרקסט.
  • גרידה- הליך כירורגי להפלה מלאכותית. ההפלה מתבצעת בחדר ניתוח ואורכת כשעה.
  • שאיבה- השאיבה נעשית בוואקום או בשאיפה ופופולארית ביותר משום שהיא לא גורמת טראומה לגוף כמו גרידה. ניתן לבצע אותה רק בשלבי ההיריון המוקדמים (בדרך כלל עד 3 חודשי היריון).

 

לסיכום, כיום יש טכניקות רבות לביצוע הפלות וזאת בהתאמה למצבה הבריאותי של האישה והשבוע של ההיריון בו היא נמצאת. אך קודם לכן, כל אישה צריכה להחליט האם הפלה היא באמת הפעולה אותה היא מעוניינת לעשות.