מלנומה – אבחון וטיפול

בשנים האחרונות השמש מתחזקת ואנו שומעים אזהרות חריפות של מומחים רבים שעור האדם אינו יכול לספוג כמות גדולה וחזקה של קרינה ולכן הם מבקשים להיזהר ולא להתחיל ולהשתזף או לחשוף חלקים שונים בגוף לקרינת השמש בשעות השיא. במאמר זה נחדד את הדבר על ידי הסבר אודות סרטן העור וכל הקשור אל מלנומה.

 

מהי המלנומה?

מלנומה היא הכינוי של אחד מסוגי סרטן העור. כאן מדובר על סרטן ממאיר, שמקורו בתאים של הפיגמנטים שלנו שאמונים על ייצור של גווני הצבע בגופינו וזאת על מנת להגן עליו (עד רמה מסוימת) מקרינת השמש. בסרטן מסוג זה תאי הפיגמנטים אינם תקינים וההתרבות שלהם נעשית בצורה לא מבוקרת. שיטת הטיפול הטובה ביותר במלנומה היא הסרתה ברגע בו מבחינים בה. סרטן מסוג המלנומה נחשב כאחד מסוגי הסרטן הקטלניים ביותר. בישראל השכיחות של סוג זה של סרטן גבוהה מאוד.

 

קבוצות הסיכון

קבוצות הסיכון העיקריות שיכולות לפתח סרטן העור מסוג זה הם אנשים שחלו בעבר מסוג זה של סרטן, אנשים שמכירים מקרים שונים של סוג זה של סרטן במשפחות שלהם, אנשים עם שומות רבות ונקודות  חן. אנשים בעלי עור בהיר, שיער בצבע בהיר וצבע עיניים בהיר, אנשים מנומשים, אנשים שנכווים בקלות וזוכרים היסטוריה ארוכה של כוויות שמש ואנשים ששהו בעבר זמן רב בשמש והעור שלהם מגיב בהתאם.

 

אבחון של המחלה

אם אתם מעוניינים לאבחן את המחלה הדרך הטובה ביותר היא לפנות כמה שיותר מהר אל רופא שמומחה בתחום העור. מומחה זה יוכל לאבחן אתכם בצורה הטובה ביותר ואף לשלוח אתכם לבדיקות הרצויות על מנת לבדוק את העניין לעומק. השלב הראשוני תמיד יהיה איתור של כל מיני נגעים בגוף וסיווגם. אם הרופא חושד בנגע זה או אחר בגופכם הוא ישלח אתכם לביופסיה והמתנה לתשובה הפתולוגית, כלומר התשובה האם אתם חולים בסרטן מסוג מלנומה או לא.  חשוב לדעת שיש סוגים שונים של סרטן העור מסוג זה, המלנומה החודרנית וכזו שאינה חודרנית (השלב הראשון בדרך כלל של הסרטן). נכון להיום יש אפשרות לאבחון של סרטן מסוג זה על ידי בדיקה מיוחדת שכוללת מיפוי של כל השומות בגוף.

 

לסיכום, המלנומה מתחילה על פני השטח ולכן אם אתם פונים אל הרופא בזמן הסיכויים שלכם להחלמה גדלים. הטיפול במלנומה בשלב הראשון היא תמיד כריתה של הנגע. הטיפול בסרטן מתקדם הוא כנהוג ברוב סוגי הסרטן.