מתי לפנות לרופא לצורך בדיקת נקודות חן?

נקודות חן נחשבות לגידול עור נפוץ, אשר מהווה את נחלתם של אנשים רבים. חלק מנקודות אלו הן מולדות ואחרות צומחות על העור החל מגילאי ילדות מוקדמים ועד לגילאים בוגרים. ברוב המקרים, קיומן של נקודות אלו על הגוף אינו אמור להטריד. זאת מכיוון שמדובר בנקודות שפירות, אשר אינן מסבות נזק. אבל ישנם גם מקרים של נקודות חן מסוכנות, אשר יכולות להעיד אפשרות להתפתחות מלנומה שהינה סוג מסוים של סרטן העור. כחלק מכך, במידה ונקודות חן מחשידות מופיעות על העור, קיימת חשיבות גבוהה לעשות מעשה ולפנות לרופא עור באופן מידי.

ישנם מספר סימנים, אשר חשוב לשים אליהם לב בנקודות חן – זאת, מכיוון שבכוחם להעיד כי נקודות חן מסוימות הן אכן מסוכנות. בין הסימנים הללו: גבולות לא ברורים של נקודת החן, אסימטריות, גוונים שונים, תחושת גירוד, גודל חריג – מעל 6  מילימטרים ודימום במקום. במידה וחלק מהסימנים האלו אכן באים לידי ביטוי בנקודת החן שעל גופכם, חשוב למהר ולבצע בדיקת נקודות חן אצל רופא עור מקצועי ומנוסה. חשוב לציין, שלא תמיד יהיה פשוט להבחין בקיומה של נקודת חן חשודה, מכיוון שהיא לא תמיד תמצא במקום חשוף או בולט. בכדי למנוע מצבים בהם נקודות מהסוג הזה יהוו את נחלתנו מבלי שנשים אליהן לב, קיימת חשיבות גבוהה שנכיר את הנקודות הקיימות על הגוף שלנו ואת המראה שלהן ועל ידי כך נוכל להיות ערים לגבי כל שינוי.

הליך בדיקת נקודות חן

עבור אנשים אשר מוגדרים כבעלי סיכון גבוה יותר ללקות בסרטן העור, לדוגמא: אנשים שבגופם יש ריבוי של נקודות חן, בעלי שיער בהיר, בהירי עור ואנשים שיש להם קרובים אשר חלו במלנומה ואנשים עם נמשים. ההמלצה היא שאותם אנשים יפנו לרופא עור לבדיקת נקודות חן בכל שנה. כמובן, שגם אנשים אשר אינם מוגדרים בסיכון, אך הבחינו בקיומן של  נקודות חן מסוכנות ייפנו לבדיקה. בהליך הבדיקה עושה הרופא שימוש בדרמטוסקופ שהינו מיקרוסקופ מיוחד המסייע לאתר נגעים מסוכנים. בצורה זאת, יכול הרופא לאתר קיומם של נגעים כאלו ובמידת הצורך להסיר אותם ולעביר אותם לבדיקה במעבדה.

איתור של נקודות חן הנחשבות כמסוכנות יכול להציל חיים. כחלק מכך, קיימת חשיבות גבוהה להיות ערים תמיד לנקודות החן השונות המצויות על גופנו ובעת הצורך לפנות באופן מידי אל רופא עור אשר יבצע בדיקת נקודות חן ובהתאם לכך, יקבע כיצד להמשיך את ההליך הרפואי מכן והלאה.