נטורופתיה ונטורופתים – מושגים ופירושים

בשנים האחרונות אנו שומעים שאנשים רבים פונים אל נטורופת על מנת שיעזור להם בכל הקשור אל תזונה בריאה וטבעית לצד ניהול אורח חיים נכון. בנוסף, ניתן לראות שיותר ויותר אנשים נרשמים אל מסלולי לימוד בתחום זה ולכן המסקנה שמתקבלת היא שתחום זה תורם רבות לחברה ולסביבה.

 

מהי נטורופתיה?

נטורופתיה היא אחת משיטות הריפוי של הרפואה המשלימה, או כפי שרבים קוראים לה 'הרפואה האלטרנטיבית'. המרפאים ואותם אנשים שחיים על פי שיטה זו מאמינים שניתן למנוע תחלואה ולרפא אנשים שסובלים ממחלות שונות ומצבים רפואיים ונפשיים שונים על ידי עידוד מנגנון הריפוי הטבעי ביותר שלנו, מנגנון הריפוי המולד שלנו. דבר זה ניתן לעשות על ידי קיום אורח חיים שמתבסס על תזונה טבעית, שימוש במיני סוגי צמחי מרפא, עיסוק קבוע בפעילות גופנית שמתאימה לאותו אדם, שימוש בשמנים אתריים ועוד. הנטורופתיים טוענים שיש חיבור בלתי נפרד בין הגוף לנפש.

 

כיצד הכל התחיל?

בשנת 1895 דוקטור שיל מניו יורק הגה את המונח שנלקח מהמילה NATURE טבע. למרות כל זאת הבסיס של הנטורופתיה החל עוד בימי היפוקרטס שהמקור לריפוי תמיד יהיה בטבע ולכן שם יש למצוא את הפתרון לבעיה. הוא האמין שהגוף יכול לרפא את עצמו ואחראי על המשפט המפורסם "היו מזונותיך לתרופותיך ותרופותיך למזונותיך". כיוון שגופו של האדם יכול לרפא את עצמו, הנטורופת ישמש רק כמסייע וזאת על ידי כך שהוא יסיר מכשולים קיימים בפני הגוף, כמו למשל חוסר פעילות גופנית, אכילת כל מיני מזונות מעובדים ולא בריאים, זיהומים ודלקות שונות שמתחוללות בגוף וזאת על ידי תפריט חדש שכולל מזונות מהטבע ומזונות ללא תוספות כלשהן, כמו למשל כימיקלים, צבעי מאכל ועוד. כלים נוספים בהם הוא ישתמש הם צמחי מרפא, שמנים מיוחדים (אתריים), טיפול רגשי על ידי מגע ונשימות, תוספי מזון ופעמים גם על ידי הידרותראפיה והומאופתיה. הנטורופת תמיד יתאים את התכנית המשקמת בהתאמה אישית לאדם.

 

יש פיקוח על העניין?

אם אתם מתלבטים האם לפנות אל תחום הנטורופתיה על מנת להתחיל ולטפל בעצמכם ללא סיכונים ותופעות לוואי וזאת משום שאתם נרתעים שמא התחום פרוץ, חשוב להבין שרוב הנטורופתיים אינם בוגרי הפקולטה לרפואה קונבנציונאלית, אך מדובר על תחום בעל היסטוריה ארוכה שידוע כאחד התחומים שיכולים לתרום רבות לגוף ולנפש ואין כאן שום סיכון. בישראל, נטורופתים מחויבים ללמוד את התחום כארבע שנים ובסיום מסלול הלימודים הם מקבלים תעודת הסמכה מאותו בית ספר בו הם למדו.