זכויות רפואיות לנפגעי נפש

נפגעי נפש בישראל זכאים לקבל קצבאות מהמוסד לביטוח לאומי ומרשויות נוספות, בהתאם לחומרת הפגיעה שלהם וליכולת התפקוד. על מנת לקבל את הזכויות האלה חשוב מאוד לקבל חוות דעת של פסיכיאטר, שכן ללא אבחון מדויק של הבעיה לא ניתן יהיה לקבוע את אחוזי הנכות ואת סוג הפיצויים אשר ניתן לקבל בגינה.

זכויות נפגעי הנפש

לנפגעי הנפש בישראל יש זכויות רבות, ביניהן:

  • אשפוז וטיפול – נפגעי הנפש זכאים לקבל שירותי אשפוז פסיכיאטרי לצורך קבלת טיפול כמו גם לקבלת טיפול ללא אשפוז. הם זכאים לבדיקות מסוימות ללא עלות או בעלות סמלית, וכן לקבלת טיפול פסיכיאטרי הולם אצל פסיכיאטר מוסמך.
  • טיפולים נוספים – בנוסף לטיפולים בבעיית הנפש עצמה, זכאים נפגעי נפש לקבלת טיפולי שיניים ללא עלות כמו גם לטיפול מכבד בפגוע נפש הנוטה למות.
  • המוסד לביטוח לאומי – נפגע נפש המוכר ככזה זכאי לקבל קצבות מסוימות מהמוסד לביטוח לאומי על מנת לאפשר לו, ככל שרק אפשר, לחיות בכבוד, תוך שמירה על עצמאות.
  • סל שיקום של משרד הבריאות – נפגע נפש אשר הוכר ככזה על ידי פסיכיאטר ועל ידי הוועדה הייעודית של משרד הבריאות זכאי לקבל סל שיקום לטובת שילובו בקהילה.
  • דיור וחינוך – נפגעי נפש זכאים לקבל הנחות והתאמות רבות בכל מה שקשור לדיור ולחינוך. כך למשל הם זכאים לדיור בהוסטל או בדיור מוגן לנפגעי נפש או לסיוע בתשלום שכר הדירה, והם זכאים להתאמות של בחינות הבגרות ושל בחינות נוספות בהתאם למצבם.
  • תעסוקה – נפגעי נפש זכאים לקבל סיוע הולם לצורך שילובם בחברה, לרבות סיוע במציאת מקום עבודה ההולם את מצבם.
  • סיוע למשפחות – בנוסף לזכויות המגיעות לנפגע הנפש, זכאים גם בני המשפחה לקבל סיוע בדמות תמיכה פסיכולוגית, אשר נועד להקל עליהם את ההתמודדות עם המצב ולספק להם כלים שיאפשרו להם לסייע לנפגע הנפש עצמו.

איך מקבלים את הזכויות?

על מנת לקבל את הזכויות המוזכרות לעיל יש להגיש למוסד לביטוח לאומי ולרשויות השונות מכתב בקשה, הנסמך על חוות דעת של פסיכיאטר מוכר. בחוות הדעת יש לציין את האבחנה המדויקת ולפרט ככל שרק אפשר על השלכותיה. על מנת להגדיל את הסיכויים לקבלת הזכויות כולן, כדאי להיוועץ בפסיכיאטר המתמחה בכתיבת חוות דעת משפטיות, שכן הוא יודע בדיוק מה צריך לכתוב ואיזה מסמכים צריך לצרף.

לאחר קבלת אישור מהוועדה, נקבעת תוכנית טיפולית- שיקומית, כאשר משפחתו של נפגע הנפש מקבלת עדכון מדויק לגבי הזכויות המגיעות לו ולכל המשפחה.