החשיבות של שמירה על אורח חיים בריא

הנושא של שמירה על אורח חיים בריא עלה למודעות הציבורית בשנים האחרונות בזכות עבודה מתמשכת של מומחים לתחום ושל הרשויות. ככל שהידע הרפואי מתפתח אנו לומדים שתחלואים וסימפטומים שונים מתפתחים במקרים רבים על רקע של אורח חיים מסוים, וששמירה על אורח חיים בריא מורידה את גורמי הסיכון למחלות רבות ושונות. אורח חיים בריא פירושו אכילת מזון בריא וטרי ככל האפשר, הימנעות ממזון מעובד ומתועש, התמדה בפעילות גופנית ושמירה על משקל תקין. בנוסף – כדי לשמור על אורח חיים בריא חשוב להימנע מהרגלים מזיקים כמו עישון, צריכת סמים ושתיית אלכוהול.

למרות המודעות הגוברת נראה שהמאבק רק הולך והופך לקשה יותר, מכיוון שאורח החיים המודרני מגלם בתוכו שפע בעיות שמכבידות על היכולת להשיג את המטרה. שעות עבודה ארוכות אינן משאירות זמן לבישול ביתי מחומרים טריים. ילדים רבים יותר ויותר לוקים בהשמנת יתר שבאופן סטטיסטי קשה מאד להתגבר עליה בהמשך הדרך. אנשים רבים מתמודדים עם גורמי סטרס רבים שגם להם יש השפעה מזיקה על בריאותם, ואינם מוצאים זמן לפעילות גופנית מבריאה. לכל אלה יש להוסיף את חברות המזון שמשווקות בצורה יעילה וחכמה מוצרים מפתים, זולים וקלים לצריכה שאינם מיטיבים עם הבריאות.

לשפר את ההרגלים בהדרגה

ישנם כמה צעדים שאפשר לנקוט בקלות יחסית ושיכולים לשפר במידה ניכרת את בריאות המשפחה באופן הדרגתי ולא קיצוני. בשלב הראשון כדאי לנסות להתחיל לשלב בהדרגה ירקות ופירות בתזונה המשפחתית. אחת הדרכים להשיג את המטרה הזו היא לשאוף לארוחה משותפת אחת ביום לפחות ובארוחה הזו להציע לבני הבית ירקות ופירו. את המזונות המבריאים הללו כדאי להציג במקומות בולטים – סלסלה על שולחן הקפה או על השיש תהפוך אותם לזמינים ומושכים יותר. מומלץ לשלב כמה שיותר מקטעים של פעילות גופנית בשגרה היומיומית – לחנות רחוק מעט יותר, לעלות במדרגות ולא במעלית וכן הלאה. רשימת קניות מהודקת ותכנון מסודר יותר של התפריט המשפחתי יכולים לסייע בשיפור ההיצע הקיים בבית.

אכן, שמירה על בריאות תקינה באמצעות אורח חיים בריא היא מטרה ראויה ורצויה, אך במקרים רבים קשה להגיע אליה. הגישה המתונה מעניקה אפשרויות רבות יותר למשפחות וליחידים שמנסה לשנות את הרגליהם. כדאי לנסות ולהגיע לשינוי מיטיב והדרגתי מבלי להיכנס לקיצוניות באף שלב. הגישה המקובלת כיום היא להימנע למהפכים דרמטיים, מדיאטות מופרזות שעשויות להסתיים באפקט יו-יו ומפעילויות גופניות מופרזות שעשויות להסתיים בפציעה. הגישה ההדרגתית והמתונה יכולה להביא לשינוי ארוך טווח ויסודי יותר.