שחיקת סחוס

בין ספורטאים פעילים לאנשים בגיל מתקדם אין כמעט נקודות משיקות מבחינה בריאותית. אבל כשמדובר בבעיות ברכיים, קיים דמיון מוגבר בין אלו שהקדישו את חייהם לספורט לאלו שסופרים את השנים עד לפנסיה. הגורם הישיר למרבית בעיות הברכיים הוא תופעה הידועה בשם 'שחיקת סחוס', אשר גורמת להרס רקמות המפרק המתבטא בכאבים, קשיי הליכה וריצה ותנועתיות מוגבלת של הרגל. מדובר במחלה דלקתית, אשר נכון להיום נחשבת לכזאת אשר לא ניתנת לריפוי והחלמה, אלא רק להקלה על תופעות הכאב המתלוות לה.

ישנם מספר גורמים מרכזיים היוצרים את השחיקה המדוברת, כשבראשם חוסר פעילות גופנית, משקל יתר המכביד על מערכות השרירים והתנועה של הברך, גנטיקה, פציעה ישנה שהתפתחה ועוד. כאמור, אוכלוסיית הספורטאים, הרצים, אנשים מבוגרים, אנשים בעלי משקל עודף וכאלו אשר להוריהם הייתה שחיקה, הם אלו ה"מועדים לפורענות" להתפרצות המחלה. הסימנים הבולטים ביותר להופעתה הם כאב מתגבר בזמן הליכה או מנוחה, קושי בכיפוף או יישור שלה, נפיחויות חוזרות והולכות ועוד.

ולשאלת מיליון הדולר: מה עושים כאשר קיימת שחיקת סחוס? כאמור, הטיפולים והתרופות נועדו בעיקר להקל על הכאב. פיזיותרפיה, תרופות שונות ואף תוספי תזונה (שהדעות לגבי יעילותם חלוקות) נחשבים לטיפולים ה'קלים' והנפוצים ביותר. הזרקות שונות לברך, בעיקר של סטרואידים או של "אורטוקין" (המבוסס על תהליך שעובר דם האדם הפגוע ומוזרק לברך בחזרה) נחשבים לוותיקים, אמינים ויעילים. אפשרויות נוספות, אגרסיביות יותר, הן השתלת סחוס והחלפת מפרק הברך.

 

מיניסקוס

חובבי הספורט שביניכם לבטח נתקלו לא אחת בידיעה על קרע במיניסקוס של ספורטאי מפורסם. אכן מדוברת בפציעת ספורט (וגם שחיקת גיל) נפוצה, המתרחשת באזור הברך ברקמה הסחוסית הדקה ששמה מיניסקוס (בכל רגל שני מינסקוסים, כאשר הפנימי הינו זה המועד לפורענות). תפקידו העיקרי של המיניסקוס הינו בלימת זעזועים במהלך הליכה, ריצה ופעילות ספורטיבית. כאשר הוא נקרע, יחוש האדם כאב, ברכו תתנפח ותנועתיות הרגל תהיה נוקשה ומוגבלת. באופן כזה, לא יכול המיניסקוס למלא את תפקידו.

אלא אם מדובר בקרע מוחלט וחמור, הטיפול הראשוני המומלץ הוא מנוחה (לטובת איחוי הקרע בכוחות עצמו), תרופות (לשיכוך הכאב) ופיזיותרפיה (למניעת ניוון איברי הרגל מחוסר פעילות). במידה ופתרונות אלו נוחלים כישלון, לרוב מבוצע ניתוח בו הקרע שנוצר נתפר או משויף. הניתוח עצמו פשוט, כמעט נטול סיכונים וההחלמה ממנו מהירה. מידת הצלחתו של ניתוח מיניסקוס תלוי, בין השאר, בגילו של המטופל ובמצבן של רקמות הברך שלו. רק בריאות!