חוות דעת רפואית משפטית – מה צריך לדעת לפני שמתחילים

כאשר עורך דין מבקש את עזרת הרופא בהערכת מצבו הרפואי של לקוחו, השיפוט המקצועי של הרופא נחשב למקובל בכתיבת חוות דעת רפואית משפטית. הרופא לוקח על עצמו אחריות רבה אשר עשויה להשפיע על מערכות המשפט בפרט, ועל כלל החברה בראייה כוללת.

הכשרתו של הרופא

הרופא חייב להיות בעל ניסיון מובהק בתחום הקליני שאותו הוא בודק, ולהכיר לעומק את המקרה הרפואי של האדם אותו הוא בודק. לרוב, לא מקובל לבקש חוות דעת רפואית משפטית מרופאים צעירים, וכמובן מצופה מהרופא לא להתייחס לאירועים שקרו בעבר אלא לכתוב חוות דעת עדכנית בהתאם למצב הנוכחי של האדם.

אימות חוות הדעת

הרופא מחויב לספק הסברים לחוות הדעת, תוך הפנייה למקורות הרלוונטיים (כמו למשל, ספרי רפואה או מאמרים עדכניים שפורסמו בנושא). ראוי לציין כי במקרים רבים קיימת התנגשות בין שני בעלי המקצוע הללו, שכן לעורכי דין קיים אינטרס לקבל חוות דעת רפואית שתשפיע על התיק שלהם בצורה חיובית. חלקם ינסו לעתים לערער את ממצאיו של הרופא, דבר שעשוי להשפיע לרעה על המוניטין שלו. לכן, חשוב מאוד עבור הרופא לגבות את כתביו בנתונים עובדתיים בתחום.

תוקף המסמך

חשוב להנפיק מסמך רשמי של חוות הדעת, ולוודא כי הרופא הנו בעל מסמכים מורשים לעסוק בתחום. על חוות הדעת להיות מורחבת ככל הניתן, ולהתייחס לנקודות ספציפיות אשר משפיעות בצורה עקיפה או ישירה על מהות התיק המשפטי.

מחיר

חוות דעת רפואית משפטית איננה זולה, אם פונים למומחי הרפואה המקצועיים בתחום. יש צורך להיערך מבחינה כלכלית להוצאה זו, וניכר כי במקרים רבים אין מנוס מקבלת דעה מקצועית מרופא על מנת להתקדם בתיק המשפטי. לעתים, מספקות הרשויות רופאים עבור אנשים מעוטי יכולות כלכליות, אולם יש להציג לפני כן הוכחות לבעיות כלכליות.

השפעה של חוות דעת רפואית משפטית על החלטות השופט

אין ספק כי למסמך זה חשיבות רבה בעולם המשפט. ראוי לציין כי שופטים רבים רואים בחוות הדעת מסמך רשמי, אשר עשוי להשפיע בצורה ניכרת על התיק כולו. לכן, במקרים רבים קיימת התנגשות בין התביעה להגנה באשר לצורך של הצגת המסמך.