מתי יש צורך ביצוע בדיקת זרע ?

מהי בדיקת זרע?

כל גבר לפחות פעם אחת חייו חשב לרגע כיצד מתפקד אחד החלקים החשובים בגופו הלו הם האשכים וייצור הזרע שלהם. הזרע משמעותי מאוד בתפקיד האבולוציוני והוא זה שממשיך את הדורות הבאים ובעצם גם את כל אלו שאחריהם. בדיקת זרע היא בדיקה בה נדגם זרעו של גבר מסוים כדי לאבחן בעיה כלשהי או לוודא את פוריות הגבר כתוצאה מבעיה אחרת שיכלה לפגוע בהם. בדיקת זרע מניבה תוצאות מדויקות על מספר הזרעים שיש בסנטימטר מעוקב אחד, יכולת הסיבוב שלהם והתנודתיות שלהם. מכונים רבים במרפאות פרטיות וציבוריות מבצעות בדיקות זרע רבות ורופא אורולוג יכול לנתח את התוצאות ולספר על כך למטופל, אם יש כאלו.

מתי יש צורך בביצוע בדיקת זרע?

  • נשאלת השאלה מי צריך לבצע בדיקת זרע ומה היא יכולה לספר על אשכי המטופל. רוב האוכלוסייה מכירה את תהליך בדיקת הזרע במצב בו זוג מסוים אינו צליח להיכנס להיריון. זוגות שלא מצליחים במשימה לאחר זמן רב ניגשים לבדיקת זרע שהגבר יבצע ולאחר מכן יראו אם הבעיה היא בפוריות הגבר או בפוריותה אישה. כל טיפול פוריות מתחיל בבדיקת זרע שהגבר עובר ולאחר יש ניתוח של המצב והבנה אלו אפשרויות יש כדי להביא ילד לעולם.
  • בדיקת זרע לא מתבצעת רק במהלך טיפולי פוריות אלא גם כאשר יש בעיה שמאיימת על פוריות הגבר. למשל, וריקוצלה היא אחת הבעיות הנפוצות ביותר וכשלושים אחוזים מהגברים סבלו ממנה, שם יש בעיה בזרימת הדם חזרה מהאשך. במקרה כזה יש לבצע בדיקת זרע כדי לבדוק את פוריות הגבר ולבדוק האם הבעיה חמורה ופוגעת בפוריות או שהיא קלה ואינה משמעותית. כך עושים במגוון רחב של בעיות כמו למשל אשך טמיר או לאחר ניתוח באזור.

בדיקת זרע לצורך מתן תרומות זרע

כיוון שטיפולי פוריות הם כל כך נפוצים גם תרומת זרע היא דבר נחוץ אך כדי שגבר יוכל לתרום את זרעו הוא חייב לעבור בדיקת זרע. לאחר בדיקת הזרע בנק הזרע בוחן את הממצאים, בדוק את רמת הפוריות שהוא דורש ורק לאחר מכן מתחיל בהמשך הליך התרומה של אותו תורם.