כיצד ניתן לטפל בעקמת

מהי עקמת?

לא הרבה יודעים מהי עקמת למרות שללא ספק זו מילה נפוצה שמוזכרת פעמים רבות כבר מהגיל הקטן. אנחנו מכירים אנשים שסובלים מעקמת או לפחות שמענו על כאלה אך חשוב לדעת מהי בדיוק עקמת וכיצד אפשר להתמודד איתה. עמוד השדרה שלנו תפקידו לשמור על יציבות ולאפשר הגנה מלאה על חוט השדרה שעובר במרכזו, ועוד תפקידים אחרים חשובים לא פחות. החוליות שמרכיבות את עמוד השדרה חייבות להיות בקו ישר זה עם זו כדי שלא יהיו בעיות רבות וכאשר הן אינן ישרות, זוהי העקמת. בדרך כלל העיוות מתפתח בגילדות או בגיל ההתבגרות כאשר הצמיחה של עמוד השדרה והעצמות מואצות וכך הבעיה יכולה גם להחמיר.

כיצד ניתן לטפל בעקמת?

  • הטיפול הכי חשוב בעקמת הוא קודם כל לזהות את הבעיה. אבחון הבעיה בצורה המהירה ביותר חשוב לריפוי מהיר ופשוט בלי להחמיר את המצב עם התפתחות הילד. אם לילד קשה להתכופף, קשה לו לעמוד ישר הרבה זמן, אי סימטריה בגוף או אפילו בבגדים ועוד סימנים אחרים שחשוב לדעת, חשוב להפנות אותו לרופא ולצילום רנטגן.
  • אחרי שכבר אובחנה העקמת יש צורך להקשיב היטב לכל ההמלצות של הרופא ולהימנע מפעילות. פעמים רבות ממליצים על מחוך לגב שינסה לטפל בעיוות שנוצר וכך עם הגדילה הבעיה יכולה להסתדר. לא תמיד השיטה הזו מצליחה ובדרך כלל יש צורך לשלב אותה עם טיפולי פיזיותרפיה.
  • תרגילי פיזיותרפיה הם תרגילים שחייבים להתבצע בקפידה בפרקי זמן קבועים. תרגילי הפיזיותרפיה כמו כל הטיפול שיכול במקרים חמורים להגיע עד לניתוח נקבעים לפי החומרה הרפואית של העקמת וכך שוב ניתן להבין עד כמה חשוב האבחון המהיר.

הסימנים משתנים לפי החומרה

עקמת בגב היא אמנם בעיה די מוכרת לאוכלוסייה וכמובן בעולם הרפואה אך חשוב להבין שהסימנים עצמם יכולים להיות קלים או קשים יותר מאדם לאדם לפי החומרה שלו. אנשים רבים מתלוננים על כאבי גב ולפעמים לא מדובר בעקמת אלא בסיבה אחרת. לעתים הכאבים מוקרנים עד לכף הרגל או יותר למעלה לאזור החזה עד שאנשים נוטים לחשוב שמדובר בבעיות אחרות ולכן בכל מצב שבו יש חשד מומלץ להיבדק מיד.