בדיקת שינה לאבחון דום נשימה חסימתי

דום נשימה חסימתי בשינה הוא תופעה יחסית נפוצה, אך ישנם לא מעט אנשים אשר סובלים ממנה וכלל אינם מודעים לכך.

החשד לדום נשימה חסימתי עולה במקרים בהם אדם מתלונן על עייפות או ישנוניות במהלך שעות היום, בעיות בריכוז, כאבי ראש, פגיעה בזיכרון או תלונות על נחירות עזות במהלך שנת הלילה. במקרים רבים, לאחר בדיקה יסודית יתברר כי הגורם העומד מאחורי כל התופעות הללו הוא הפרעת שינה מסוג דום נשימה חסימתי. האבחון הסופי של תסמונת זו מתבצע באמצעות בדיקת שינה המתבצעת במעבדת שינה או בדיקת שינה ביתית.

 

מהם המאפיינים של תסמונת דום נשימה חסימתי בשינה?

 

תסמונת דום נשימה חסימתי בשינה היא מצב בו במהלך השינה מתרחשות הפסקות שינה מרובות. הפסקות אלו נגרמות בשל חסימה של דרכי הנשימה העליונות, המונעת מעבר של אוויר לריאות. כתוצאה מכך – יורדת רמת החמצן בדם, דבר המוביל להתעוררות לצורך הסדרת הנשימה. יקיצות אלו עלולות להתרחש מספר רב של פעמים במהלך הלילה, ופוגעות באופן משמעותי באיכות השינה של הסובל מהתסמונת. שיבושי שינה אלו הם הגורמים למעשה לתופעות של עייפות, ישנוניות, קשיים בריכוז, כאבי ראש ועוד, האופייניים לתסמונת.

בתום בירור מקדים אצל הרופא המטפל יישלח המטופל לביצוע בדיקת שינה לצורך קבלת איבחון חד משמעי.

 

בדיקת שינה ביתית או בדיקת שינה במעבדה

 

כיום ניתן לבצע בדיקת שינה מאבחנת בשני אופנים: במעבדת שינה או בבית, בעזרת בדיקת שינה ביתית.

בבדיקת שינה במעבדת שינה הנבדק ישן במעבדה כשהוא מחובר למספר מכשירים, תחת השגחת טכנאי. המכשירים מבצעים במהלך הלילה ניטור של מספר מדדים, בהם: גלי מוח, תנועות עיניים, קצב הלב, מתח שרירים, ריווי החמצן בדם ועוד. כמו כן נעשית ספירה של מספרי הפעמים בהם מתרחש דום שינה במהלך שעה.

בדיקת שינה ביתית מתבצעת בבית, בנוחות של חדר השינה הביתי. בבדיקה זו המטופל מקבל מכשיר קומפקטי לניטור מדדים, המצויד במספר חיישנים המתחברים לגופו של הנבדק. במהלך הלילה המכשיר מתעד את כל המדדים ובסיום הבדיקה מחזיר הנבדק את המכשיר למעבדה לצורך פענוח.

יש לציין כי בדיקת שינה ביתית אמנם נוחה יותר למטופל אך נחשבת למדויקת פחות מבדיקת שינה במעבדה, ומתאימה יותר למקרים של דום נשימה חסימתי קל עד בינוני.

 

בהתאם לנתונים שהתקבלו ולמספר אירועי דום הנשימה במהלך הלילה, נקבעת רמת החומרה של דום הנשימה:

5-15 אירועים של דום נשימה בשינה – דום נשימה קל

15-30 אירועים בשעה – דום נשימה בינוני

מעל ל-30 אירועים בשעה – דום נשימה קשה