פסוריאזיס בקרב ילדים

פסוריאזיס (ספחת) הינה מחלה כרונית העלולה להתפרץ גם בקרב ילדים כתוצאה משילוב של גורמים סביבתיים וגורמים גנטיים. כיום, ידוע שמחלת הספחת קשורה באופן ישיר לגנטיקה, כאשר במקרים בהם אחד ההורים סובל מהמחלה קיים סיכון של 15% לכך שאחד מילדיו יסבול אף הוא מפסוריאזיס ובמידה ושני ההורים סובלים מהמחלה הסיכוי לפסוריאזיס בקרב אחד מילדיהם הינו בשיעור של 75%.

פסוריאזיס בילדים בדומה למחלה בקרב מבוגרים עלול להוביל להתפתחותה של דלקת מפרקים פסוריאטית וזאת בקרב כשליש מהילדים הסובלים מהמחלה. יחד עם זאת חשוב לזכור שמחלת הפסוריאזיס איננה מסכנת חיים וכיום רפואת העור המודרנית מאפשרת למיליוני האנשים המתמודדים עם המחלה ליהנות מפתרונות טיפוליים איכותיים לטווח הקצר, הבינוני והארוך כאחד.

תסמיני המחלה בקרב ילדים

מחלת פסוריאזיס בקרב ילדים עלולה להתחיל מבליטות אדומות על גבי העור, כאשר החלק העליון של העור באזור הנגוע מקבל גוון אפור –כסוף ועלול להתכסות בשכבה של קשקשים. ברוב המקרים, הפסוריאזיס אצל ילדים מופיע באזורי עור אשר נחשפו לשמש או באזורים אשר ספגו פציעה או מכה. יחד עם זאת, אזור הקרקפת, הטבור והישבן עלולים אף הם לסבול מהופעת קשקשים ובליטות עור אדמומיות. במקרים בהם קיים רקע משפחתי של מחלת הפסוריאזיס, המחלה עלולה להתפרץ כבר בגיל ינקות, כאשר בקרב תינוקות המחלה מתפרצת כדלקת חיתולים פוסריאטית במסגרתה האזור המחותל עלול להיות מכוסה באודם ובליטות עור אדומות.

טיפול בפסוריאזיס בקרב ילדים זהה לדרכי הטיפול המוצעים לאוכלוסיות מבוגרות יותר הסובלות מהמחלה, כאשר התאמת שיטת הטיפול חייבת להתבסס על גיל הילד והיקף שטחי העור בהם מופיע נגע הפסוריאזיס. ילדים הסובלים מהתפרצותה של דלקת מפרקים פסוריאטית נדרשים ברוב המקרים לטיפול תרופתי תדיר המיועד לצרכי האטת קצב צמיחת תאי העור החדשים והפחתת הנזק הנגרם לעור ולמפרקים. רוב הילדים הסובלים ממחלת הפסוריאזיס יידרשו לטיפולי ריפוי מקומיים כגון: מריחת משחות ושימוש בתכשירים המכילים ויטמין D וסטרואידים. התאמת הטיפול חייבת להתבצע לאחר אבחנה מדויקת של נגעי העור, כאשר פסוריאזיס בילדים בדומה לפסוריאזיס אצל מבוגרים הינה מחלה העלולה להתפרץ אחת למספר שנים ובכל רגע נתון. יחד עם זאת חשוב לזכור שמחלת הפסוריאזיס היא איננה מחלה מדבקת וקרוב ל-3% מאוכלוסיית העולם סובלת ממנה בשלב כזה או אחר. יחד עם זאת, הופעת פסוריאזיס בגילאים מתחת לגיל 15, עלולה להעיד על מחלה קשה יותר ולכן קיימת חשיבות מכרעת לשלבי האבחון והייעוץ הרפואי לילדים מתחת לגיל זה הסובלים מתסמיני הפסוריאזיס.