דרכי טיפול לפיברומיאלגיה

מהי פיברומיאלגיה?

פיברומיאלגיה, או בשמה העברי "דאבת", היא תסמונת המאופיינת בכאבי שרירים, גידים וסיבי רקמת חיבור. למחלה זו יש היסטוריה ארוכה של מאבק על עצם קיומה. מכיוון שאין שום בדיקה שיכולה להעיד בצורה חד משמעית כי קיימת פיברומיאלגיה ומכיוון שהתסמינים של המחלה כרוכים בעיקר בדיווח של החולה על אודות כאבים, רופאים רבים בעבר בחרו להתעלם ממנה. פיברומיאלגיה הוגדרה באופן רשמי כמחלה רק בשנת 1992, ועד היום חולים רבים סובלים מכך שמערכת הבריאות לא ממהרת להכיר במחלה שלהם. המחלה מאופיינת במספר סימפטומים אופייניים: כאבים בשרירים בכל הגוף ובפרט בנקודות לחיצה ספציפיות, קשיים בשינה רציפה, עייפות כרונית, השפעות על מצב הרוח וכאבי ראש. המחלה נפוצה הרבה יותר אצל נשים מאשר אצל גברים ושכיחותה עומדת על כשני אחוז מהאוכלוסייה.

דרכי טיפול בפיברומיאלגיה

  • תרופות להקלה על כאב – על אף שקיימים מספר מקרים בודדים בהם דווח על החלמה מהמחלה, ככלל הפיברומיאלגיה מוגדרת כמחלה כרונית, דהיינו מחלה ללא מרפא. הסובלים מהמחלה מדווחים על כאב בסיסי תמידי שמתגבר במצבים שונים – בעת קימה בבוקר, פעילות גופנית מאומצת וכדומה. מסיבה זו, הטיפול במחלה מתמקד בעיקר בטיפולים תרופתיים ואחרים להקלה על כאבים. תרופות חזקות להקלה על כאב עוזרות לחלק מהמטופלים לפרקי זמן מסוימים, אולם לרוב השפעתן מוגבלת הן מבחינת חוזק והן מבחינת זמן. כמו כן, הטיפול התרופתי מלווה לעיתים גם בתרופות להעלאת איכות השינה ובתרופות נוגדות דיכאון, להקלה על תסמינים נוספים של המחלה מלבד הכאב.
  • שיפור אורח החיים – הגורמים להתפרצות הפיברומיאלגיה הם מגוונים ובשורה התחתונה קשה להכריז על גורם אחד חד משמעי למחלה. עם זאת, הוכח כי ישנו קשר הדוק בין מצב מנטלי ותזונה נכונה לבין הופעת המחלה וקושי הסימפטומים שלה. מסיבה זו, טיפולים רבים בפיברומיאלגיה מתמקדים לא בתרופות אלא במעבר לאורח חיים בריא יותר. במסגרת זו נקבע סדר יום לפעילות גופנית מאוזנת, שגם מחזקת את השרירים הדואבים ונבנה תפריט מיוחד עבור החולה. כמו כן, טיפולים רפואיים אחרים מתרכזים בשיפור המצב הנפשי של המטופל, על ידי הפחתה משמעותית של גורמי לחץ וחרדה בחייו ושיפור הדימוי העצמי של המטופל.
  • רפואה טבעית – מכיוון שבתחום הרפואה הקונבנציונאלית ישנם פתרונות מצומצמים ואפקטיביים בצורה חלקית בלבד למחלה, נהיה נפוץ יותר ויותר שיטות של פיברומיאלגיה טיפול טבעי. במסגרת טיפולים אלטרנטיביים אלו המטרה העליונה היא השגת רגיעה מקסימלית בחייו של המטופל. מטופלים רבים מדווחים כי בשיטות טבעיות אלו, מוקלים תסמיני הכאב של המחלה וביכולתם לישון בצורה רציפה ועמוקה יותר. על אף שבתחומים רבים אחרים, רופאים מומחים נוטים להסתייג מהרפואה הטבעית, בתחום הפיברומיאלגיה חלק מהרופאים ממליצים בעצמם על טיפולי רפואה אלטרנטיביים. זאת מהסיבה הפשוטה שידיהם של הרופאים כמעט כבולות ויכולתם לסייע נמוכה, ולכן כל פתרון שדווח כמקל על תסמיני הכאב נתפס כאופציה מבורכת עבור המטופל והרופא כאחד.

פיברומיאלגיה דורשת חשיבה מחוץ לקופסא

פיברומיאלגיה היא מחלה חמקמקה, שהגדרתה מעט מעורפלת וההוכחות להימצאותה אינן חד משמעיות. בשנים עברו, סבלו חולי התסמונת בשל הצורך להוכיח שוב ושוב את אמינותם על אף שאין בדיקת מעבדה רשמית שמאשרת כי הכאב שלהם הוא ממשי וכי תלונותיהם מוצדקות. בעשור האחרון חלה מהפכה של ממש בתחום והקריטריונים להגדרה של חולה בתמונת מצומצמים להופעת תסמינים כמו כאב והפרעות שינה, תוך אמונה במטופל שדובר אמת. כפי שההכרה והאבחון בפיברומיאלגיה דרשו אמון במטופלים, הקשבה להם ויציאה מחוץ לגבולות המחשבה המוכרות בעולם הרפואה, כך גם מציאת דרכי טיפול חדשות לתסמונת דורשת את אותם הדברים.