סוגי יבלות ודרכי טיפול

היבלות הן נגעים בעור שפוגעים במגוון רחב של פרמטרים, החל מנוחות ועד האסתטיקה. היבלות צצות לפעמים כתוצאה מחולי כלשהו או זיהום שאליו נחשפנו והטיפול בהן משתנה בהתאם לסוגן. יש יבלות כרוניות ויש יבלות פשוטות ולכן חשוב מאוד לסווג אותן כדי לדעת מה הטיפול בטוב ביותר.

מהי יבלת ומדוע היא מופיעה?

היבלת מוגדרת כזיהום עור נגיפי ולמרות שמתבלבלים בינה לבין שלפוחית, השתיים שונות גם במראה וגם בהיווצרות. היבלת אינה גידול ממאיר, היא אינה גדלה או מתפשטת אך יכולה להופיע במקומות נוספים בהתאם לסוגה. רוב היבלות נגרמו כתוצאה מווירוס הפפילומה האנושי וכיום ידוע על לפחות 100 סוגי יבלות שונות שרובן נגרמות מאותו הווירוס. למרות שהגורם זהה, סוגי יבלות נבדלים זה מזה לפי הגודל, המיקום, רמת החספוס, העובי, הטקסטורה ועוד.

הכול מתחיל מחבלה או משריטה

סוגי יבלות שונות יכולות להופיע על גבי העור משלל סיבות כאשר לעתים מדובר על מחלה כרונית כלשהי ולעתים מדובר על זיהום חד פעמי שתקף את גופנו. הזיהומים הללו לא אמורים לעבור את שכבת קו ההגנה הראשון שלנו, העור, אך במצבים שבהם אנו נשרטים או נחבלים הפתח יכול להוות את גורם הסיכון להיווצרותה של יבלת מכוערת. כל סדק ולא הקטן ביותר בעור יכול לסכן אותנו ורק אחרי כמה ימים או שבועות נגלה שהיבלת מופיעה והיא לא הולכת להיעלם כל כך במהירות. היבלת מופיעה לעתים ימים ולעתים שבועות אחרי הפציעה כיוון שהווירוס דוגר בזמן זה בעור.

מה קובע את גודלה וצורתה של היבלת.

כמו שכבר אמרנו, היבלות נבדלות זו מזו בפרמטרים כמו צורה וגודל. מה שקובע את הגודל שלהן הוא חומרת הזיהום, המיקום שלו על גבי העור וכמובן גודל הזיהום עצמו. בזמן הדגירה באזור היבלת המיועדת יכול האדם להרגיש תסמינים של אי נוחות ולעתים כאבים אך כשהיבלת תפרוץ אל מחוץ לתחומי העור ותקבל את צורתה האופיינית יכולות לקבוע עד כמה היא תהיה חמורה ולמעשה עד כמה תפריע לאיכות חייו, הן בנוחות, הן בסיכון וכמובן באסתטיקה, אולי הפגיעה המשמעותית ביותר.

הכירו את היבלות הפשוטות והשטוחות

למרות שיבלות נוצרות מזיהומים ווירוסים, חלק גדול מהן לא מסוכנות כלל והפגיעה שלהן היא פגיעה אסתטית בלבד. ב-70 אחוזים מהמקרים היבלת תהיה פשוטה לחלוטין, כזו שמורמת מעט מעל פני העור ולרוב קטנה מאוד עד בלתי מורגשת אלא אם כן מישהו יתעכב ויתעמק על אזור זה. יבלות אלו לא עולות בגודלן על סנטימטר אחד ובדרך כלל מזכירות בצורתן כרוביות קטנות. בדרך כלל המיקום של יבלות אלו בברכיים, במרפקים ובכפות הידיים. יבלות שטוחות קטנות עוד יותר ומגיעות עד 5 מילימטרים ומופיעות גם בצוואר אם כי אינן מורגשות ואינן נראות כל כך.

יבלות וולגריס מדבקות ויבלות חוטיות

את נגיף ה-וולגריס לא הייתם רוצים לפגוש כי לא רק שהוא יגרום לכם ליבלות, הוא יגרום לכם להדביק אנשים אחרים ואף ליצור מספר יבלות בגוף. וירוס זה מדבק מאוד ועובר במגע ואולי אחד הדברים שהכי לא תרצו לשמוע על סוגי יבלות אלו הוא שהן יכולות להופיע בכל מקום בגוף, אפילו בפנים ובצוואר, מקומות שיהפכו את ההסתרה שלהן לקשה הרבה יותר כמו גם ההשפעה על חיי היום יום. יבלת חוטית נראית כמו חוט ארוך ומכאן שמה והיא נמצאת בעיקר בשפתיים ובעיניים.

מה הטיפול בסוגי היבלות השונות?

פעמים רבות הטיפול מסתכם בהמתנה עד שהיבלת תיעלם לחלוטין. הגוף יכול להתמודד עם היבלות הללו לבד ואחרי כמה שבועות או חודשים הן יחלפו לבדן. ברגע שהפגיעה האסתטית חמורה, או שהנוחות נפגעת בצורה גדולה, יש צורך להסיר אותן מוקדם יותר ואז טיפול בחנקן נוזלי או תכשירים מסוימים יכולים לזרז את ההסרה שלהן. ברגע שמדובר ביבלות כרוניות שחוזרות שוב ושוב או יבלות שלהן חשש לפגיעה רפואית גדולה יותר, ניתן טיפול בכדורים מתאימים וכמובן הליך רציני יותר.