ניתוחי ירך וברכיים

אנחנו מתעמלים, סוחבים, הולכים ומרגישים פעילים באופן כללי. אבל לעתים משהו קורה, משהו כבר לא עובד כמו שצריך ואנחנו נדרשים לסיוע רפואי. המקרים בהם יש צורך בביצוע החלפת מפרק ירך או ניתוח החלפת ברך הם רבים יותר מאשר אתם משערים. אם פעם היה מדובר בהליכים מורכבים אשר כוללים שיקום ממושך, הרי שכיום ניתן לבצע פעולות אלה בהצלחה רבה ולסייע לחזרה מהירה לשגרה.

מתי יש צורך ניתוחי?

השאלה הראשונה אשר נשאל את עצמנו כאשר מדובר בביצוע ניתוח החלפת ברך או החלפת מפרק ירך, היא מתי באמת יש צורך ניתוחי ומדוע הליכים אלה מבוצעים. ניתוח החלפה של מפרק הירך מבוצע על מנת ליצור שליטה בכאב הנוצר בירך ולשפר ככל הניתן את התפקוד הפיזי היום יומי. חשוב לדעת כי זו כמובן אינה האפשרות הראשונה ברשימה. ולכן, גם במקרה ואתם סובלים מכאבים באזור, הרופא המומחה ישקול אופציות מתונות אחרות בטרם ההחלטה על ביצוע הניתוח. הניתוח מבוצע באמצעות החלפה של פני השטח המפרקיים על ידי השתלה של חלקים מלאכותיים ממתכת. המטרה בביצוע ההשתלה היא חיקוי התנועה הטבעית של מפרק הירך. החדשות הטובות הן שהמשתלים האלה נהנים מרמת שרידות גבוהה, וכמעט בכל מקרה המשתלים מחזיקים מעמד בין 15 ל-20 שנה.

 

לחשוב גם על הברכיים

בדומה לביצעו של החלפת מפרק ירך, גם ניתוח החלפת ברך יבוצע לאחר שמוצו כל האופציות המתונות יותר, ובמקרים מסוימים. רופא מנתח המומחה בתחום ידע מתי יש צורך בביצוע ניתוח ומתי טיפול אחר יהיה יעיל באותה המידה. כאבים בברך עלולים להיגרם מסיבות שונות. בין אם מחלות דלקתיות, שינויים מבניים בגוף ועוד. חשוב לדעת ולאתר מה הסיבה אשר גורמת לכאבים בברך על מנת לתת לה את הטיפול המתאים ביותר. לא פחות חשוב מביצוע מוצלח של ניתוח החלפת ברך, יש משמעות להליך השיקום אשר לאחר הניתוח. לאחר התאוששות מהניתוח, ידרש המטופל לבצע מספר תרגילי פיזיותרפיה באופן שגרתי על מנת להחזיר את הברך לפעולה ולחזק אותה. הדבר יבטיח שמירה על התוצאות של הניתוח ויאפשר תנועה חלקה יותר לאורך זמן.

מה קורה לאחר הניתוח?

רבים מהמטופלים אשר ניגשים לבצע ניתוח החלפת ברך או החלפת מפרק ירך חוששים מהאופן בו הגוף והאזור המנותח יתנהלו לאחר הניתוח. חשוב לציין כי הקפדה על ביצוע תרגילי פיזיותרפיה, כחלק בלתי נפרד משגרת השיקום שלאחר הניתוח יכולה להיטיב מאוד עם שיקום הגוף והאזור. הפיזיותרפיה תאפשר לשמור על טווח תנועה באזור המנותח ותחזק את השרירים באזור זה של הגוף. באופן זה תוצאות הניתוח ישמרו לזמן רב, וכך גם קיים סיכוי כי הכאבים מהם סבלנו לא יחזרו. חזרה לפעילות שגרתית ופעילות ספורטיבית לאחר הניתוח תיעשה על פי הנחיותיו של הרופא המנתח. לכל גוף התגובה שלו, ואופן החזרה לשגרה מותנה כמובן בהיבטים הפיזיים של כל מטופל.