דליפת שתן – התופעה, הגורמים והפתרונות

האם גם לכם קורה שלפעמים "בורח" קצת שתן בלי שליטה? האם גם לכם קרה שבעת שחבר סיפר בדיחה ופרצתם בצחוק הרגשתם גם פרץ של שתן לא רצוני? או האם זה קורה לכם בעת מאמץ, תוך כדי שיעול, בהתעטשות או במהלך פעילות גופנית? האם גם לכם יש צורך להתפנות לעיתים קרובות ואתם מחפשים להתפנות בכל הזדמנות כדי לא "לפספס"? אתם לא לבד. התופעה של דליפת שתן במצבים שונים קיימת אצל אנשים רבים, ובקרב נשים הבעיה נפוצה אף באחוזים גבוהים יותר. התופעה אשר לה סיבות שונות, רווחת יותר משנדמה, אך פעמים רבות היא מלווה בבושה, במבוכה, בהסתרה או בהתעלמות ופוגעת באיכות החיים. על פי הידוע, מצבים אלה של דליפת שתן נוטים להחמיר עם הגיל, ולפחות שליש מהנשים מעל גיל 60 עשויות לסבול מהבעיה עם הזמן.

מהם הגורמים לתופעה המטרידה?

ישנם מספר גורמים האחראים לתופעה של בריחת שתן, ויש צורך לזהות את הסוג המסוים של הבעיה ואת הסיבה המדויקת כדי שניתן יהיה להתאים את הטיפול הנכון. ישנן סיבות הקשורות למחלות הגורמות נזק לעצבים האחראים על שלפוחית השתן, כמו גם דלקות, ניתוחים שנעשו, חסימות, בעיות בכליות, תרופות מסוימות, גנטיקה, ריבוי צריכת נוזלים ועוד.

בקרב נשים יש בנוסף גורמים הקשורים להיריון, לידה וגיל המעבר שבו רמת הורמון האסטרוגן בגוף יורדת, אשר אחראי לרבות מבעיות דליפות השתן. לשלפוחית השתן יש תפקיד בשמירת השתן ובהטלתו באופן רצוני. שרירי השלפוחית מתכווצים, והשתן נפלט בהרפיה דרך השופכה תוך עבודה משולבת עם שרירי רצפת האגן והרקמות התומכות.

לידות וגינליות לעיתים גורמות נזק לאותם איברים התומכים בשלפוחית השתן אשר עם הזמן עלול לגרום לדליפה. כאשר המערכת התומכת בשלפוחית השתן נפגעת, יש פחות יכולת לשלוט על הסוגרים של השופכה, מצב הגורם לדליפת שתן לא רצונית.

איך מטפלים בבעיה?

דרכי הפתרון לבעיה כוללים אפשרויות שמרניות, תרופתיות ועד ניתוחיות התלויות בחומרת הבעיה ובפגיעה באיכות החיים של המטופל. דליפת שתן כשלעצמה אינה מסוכנת, אך היא יכולה להיות מאוד לא נעימה ומטרידה, וכדאי לדעת על הפתרונות הקיימים.

  • פיזיותרפיה של רצפת האגן המיועדת לחזק את השרירים התומכים בשלפוחית השתן ולהביא לשליטה טובה יותר ומתן שתן רצוני.
  • הגבלת כמות השתייה, הימנעות ממשקאות משתנים הכוללים קפאין.
  • תרופות המיועדות לטפל בעצבים באזור שלפוחית השתן כדי לשפר את פעולתה.
  • במקרים של שלפוחית הנוטה להתרוקן בתדירות גבוהה, ניתן לטפל בעזרת זריקות בוטוקס מקומיות בתדירות משתנה.
  • החדרת תמיכה וגינלית נשלפת לנרתיק, המיועדת לסייע ולמנוע דליפת שתן בעת לחץ תוך בטני.
  • אם פתרונות אחרים אינם עוזרים, ייתכן שהרופא המטפל ימליץ על ניתוח כדי לטפל בבעיה. בפתרון הכירורגי מוכנסים עזרים המיועדים לתמוך בשלפוחית השתן ולסייע לרקמות התומכות בשופכה.