הזעת יתר – אבחון וטיפול

הזעה היא מצב שכולנו מכירים. אנחנו חיים במדינה חמה, והקיץ הישראלי גורם לכולנו להזיע לא מעט. הזעה היא מצב חיוני לגוף, שכן היא מסייעת לגוף האדם לווסת את הטמפרטורה שלו ולצנן אותו על ידי הפרשת נוזל מבלוטות הזיעה שמצויות בעור. כולם מזיעים, אבל יש אנשים שמזיעים הרבה יותר ולא תמיד הדבר קשור לחום ולסביבה. אנשים המתמודדים עם הזעת יתר חשים לעיתים צורך להסתיר את המצב בדרכים שונות והדבר גורם להם מטרד ומבוכה. הזעת יתר אומנם אינה מסכנת חיים, אך היא פוגעת באיכות החיים וכדאי לדעת מה יכולות להיות הסיבות לכך וכמובן מה ניתן לעשות.

לאבחן את המצב

להזעה יש כמה דרגות, וכדי לדעת אם אתם סובלים מהזעת יתר בדקו את עצמכם. הזעה קלה בבית השחי שאינה בולטת וקשורה לחום הגוף אינה מהווה בהכרח בעיה, גם הזעה שמתרחשת כתוצאה מפעילות גופנית היא לרוב תקינה, גם אם היא לא נוחה במיוחד. הבעיה מתחילה כשמדובר בהזעה רבה, שמתרחשת לעיתים קרובות ומפריעה לאיכות החיים. הזעה כזו יכולה לגרום לחוסר נוחות, בושה, מבוכה או אפילו להימנעות מפעילויות חברתיות או מלחיצת ידיים. הזעת יתר יכולה להתבטא באזורים שונים בגוף, וחשוב לדעת שכאשר המצב מפריע לתפקוד היום־יומי יש מה לעשות וישנן שיטות טיפול בהזעת יתר.

מהן הסיבות להזעת יתר?

ישנן סיבות שונות להזעת יתר, חלקן קשורות לתקלה כלשהי במערכת העצבים המעבירה מסרים וגורמת לייצור זיעה בבלוטות הזיעה (הבלוטות האקריניות) המצויות בכמות גדולה בבית השחי, בפנים, בכפות הידיים ובכפות הרגליים. סיבות נוספות יכולות להיות מחלות, תרופות שונות, מנופאוזה בקרב נשים, חרדה, משקאות אלכוהוליים ועוד. ישנם אנשים המזיעים לאורך כל היום ואחרים מזיעים בעיקר בלילה, ונמצא שהזעה מוגברת קשורה לרוב למצב תורשתי.

כיצד ניתן לטפל בהזעת יתר?

ישנם טיפולים שונים להזעת יתר, על חלקם יש לחזור אחת לתקופה ואחרים הם חד פעמיים. הטיפולים תלויים באזור הגוף שבו קיימת התופעה, בחומרתה ובאופן הטיפול המועדף.

-במקרים קלים של הזעת יתר בבית השחי ניתן להשתמש בתכשירים המכילים את החומר אלומיניום כלוריד.

-ישנם כדורים לנטילה דרך הפה המפחיתים את כמות הזיעה המופרדת, אם כי יש להם תופעות לוואי.

-למצבים של הזעת יתר בכפות הרגליים ובכפות הידיים, ישנם מכשירים המעבירים זרם חשמלי קל בעור כפות הרגליים והידיים אשר מנטרל את בלוטות הזיעה באופן זמני, טיפול שיש לחזור עליו.

-טיפול זמני נוסף הוא הזרקה של בוטולינום טוקסין באזורי ההזעה המוגברת, אשר משתק את בלוטות הזיעה ומונע זיעה. טיפול זה נחשב ליעיל וללא סיבוכים, אך יש לחזור עליו אחת לתקופה כדי לשמר את ההשפעה.

-טיפול נוסף כולל הליך ניתוחי, אשר בו מסירים את שכבת בלוטות הזיעה באזורים הנוטים להזעת יתר. עם זאת, קיים חשש שייווצרו בלוטות זיעה במקום אחר שיגרמו להזעת יתר כפיצוי על אלה שהוסרו.