בריאות האישה – הדרכים לשקם את השרירים הפנימיים

רוב האנשים אינם מודעים לשרירים הפנימיים בגופם, אף על פי שיש להם חשיבות גדולה. בקרב נשים יש לשרירים באגן תפקיד חשוב במהלך ההריונות, בלידות ובשמירה על האיברים הפנימיים, ואלו גם השרירים שעלולים להיפגע ולהיחלש במהלך השנים. לרוב, עד שמתגלה בעיה בשרירי רצפת האגן, נשים רבות אינן מודעות לחשיבות החיזוק והשמירה על שרירים אלו, אך עם השנים יותר ויותר נשים חוות תופעות כתוצאה מחולשת מערכת שרירים זו, המתבטאת בבריחת שתן בעת פעילות ספורטיבית, בצחוק, כתוצאה משיעול או התעטשות ואפילו דליפת צואה וגזים. אז מהם אותם שרירים, מה חשיבותם וכיצד ניתן לחזק אותם ולטפל בתופעות הפוגעות באיכות החיים?

מערכת שרירים חיונית

רצפת האגן היא מערכת שרירים, רקמות חיבור ועצבים המצויה בתחתית עצמות האגן ויוצרת מעין ערסל שמעליו מצויים שלפוחית השתן, הרחם והרקטום. תפקוד תקין של אותה מערכת שרירים בגוף האישה מאפשר שליטה יעילה על הסוגרים, על התפקוד המיני וחיוני למהלך הלידה. שליטה בשרירים אלו עלולה להיפגע עקב לידות, בשל שינויים הורמונליים, גיל האישה ועליית הלחץ התוך בטני, שעלולה לגרום בריחת שתן או תחושה של צורך בהתרוקנות לעיתים קרובות. תרגילי חיזוק רצפת האגן עשויים למנוע מאותם שרירים חבויים להתרופף ולפגוע באיכות החיים, או לחזק אותם כדי לשפר את השליטה בהם. אומנם אין ברפיון מערכת שרירים זו סכנה בריאותית, אך זהו מצב העלול לגרום לתופעות לא נעימות עד כדי הימנעות מפעילות ספורטיבית, הימנעות מפעילויות חברתיות ופגיעה בתפקוד המיני.

כיצד ניתן לטפל בבעיה?

ישנן שיטות שונות לטפל בבעיה הרווחת בקרב כרבע מהנשים מעל גיל 40, ולמרות שהתופעה שכיחה מאוד יש סביבה מבוכה המונעת מנשים לפנות לטיפול. חיזוק שרירים המצויים באזור אינטימי מצריך תרגול ממוקד כדי לבצע את התרגילים נכון ובאופן יעיל. הפעולה הנדרשת היא כיווץ ושחרור מספר רב של פעמים לאורך היום, כשניתן לעשות זאת בכל מקום, בעזרת נשימות, החזקת הכיווץ מספר שניות והרפיה בלי שאף אחד יבחין בכך. במקרים מסוימים מומלץ להיעזר בפיזיותרפיה לרצפת האגן כדי לוודא שהתרגול מתבצע נכון, ואף באמצעים ייעודיים שפותחו במטרה לסייע בשיפור השליטה בשרירים אלה: מכשירי ביופידבק לאימון אפקטיבי, מכשירי גירוי חשמלי, שיטת קיגל, שיטת פאולה, משקולות ייעודיות ועוד. שיטות נוספות לטיפול כוללות שינויים התנהגותיים ובהם צמצום צריכת הנוזלים, פעילות ספורטיבית ועוד, אך בכל מקרה חשוב להיבדק אצל רופא שיקבע את המצב הגופני, את חומרת הבעיה ואת הטיפול המתאים. במקרים מסוימים ניתן להיעזר בטיפול תרופתי, אך ישנם מקרים שבהם חיזוק השרירים אינו יעיל בשל קרעים בשרירים וברקמות שמקורם בלידות, ובמצבים אלה הדרך היעילה ביותר תהיה התערבות כירורגית בניתוח TVT. בניתוח זה מחברים שתל פנימי המיועד לתמוך ברקמות שלפוחית השתן ולמנוע דליפת שתן.