בתי אבות והגיל השלישי

הגיל השלישי, הלוא הוא גיל הזהב הוא תקופה מיוחדת בחיים. זוהי תקופה שבה נהנים מהפנסיה, מהנכדים ובילוים שונים שלא מספיקים לעשות בחיי העבודה. לצערנו – זהו גם גיל שבו הגיל נותן את אותותיו הן מבחינה פיזית והן מבחינה מנטלית ולכן ישנם קשישים או שברצונם או שבניגוד רצונם למצוא את עצמם בבית אבות וככל שעוברות השנים השחיקה הולכת וגוברת. לשמחתנו עולם הרפואה המודרני מציע יותר ויותר דרכים לשיפור איכות החיים של בני הגיל השלישי והיום ניתן לראות גם אנשים שנחשבים קשישים מופלגים מקיימים חיי חברה פעילים ויוצאים לבלות כמה פעמים בשבוע.

 

שמירה על המוכר ועם זאת גיוון

הדרך הטובה ביותר לשמור על כושר מנטלי גבוה היא להשתמש כמה שיותר במוח – ודווקא הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא לגוון בחיי היום היום ולחרוג ממערכת ההרגלים. הבעיה היא שבגיל מבוגר מערכת ההרגלים כבר מבוססת וחריגה מהשגרה עלולה לגרום אי נוחות ומועקה על הקשיש ולכן חשוב לעשות זאת במידה – שמירה על סדר יום קבוע ופורה והגדרת זמן מסוים בשבוע או ביום שבו עושים משהו חדש.

שמירה על סדר יום קבוע הוא דבר חשוב שמאפשר התכוננות מראש לצרכי הקשיש השונים ומצדו יש מערכת ציפיות להתנהלות שמאפשרות לו מנוחה ושקט נפשי. כל מי שעובד עם קשישים ועבר הכשרה מתאימה לכך מודע לכך שצריכים סבלנות רבה אך לא רק – חשוב להתייחס לקשיש כאל אדם עצמאי ובעל יכולות ולא לדבר אליו כאל נחות או כאל ילד. מבוגרים רבים רואים בזאת פגיעה בכבודם וכך נוצרת נוקשות מצידם והעקשנות שמאפיינת את הגיל הופכת לבולטת יותר ויותר.

 

 מנוחה עד גבול מסוים

רבים מאיתנו נוטים לחשוב שקשישים עייפים כל הזמן וצריכים לנוח הרבה – אז הדבר נכון חלקית – קשישים אומנם עייפים יותר ונחים יותר אך לא כל הזמן. למעשה, מנוחה מרובה ושינה מרובה לרוב מביאים להתנוונות מוקדמת של הגוף וכך הופכים להיות עייפים יותר ובתור פתרון – נחים יותר שלמעשה דווקא שמירה על אורח חיים פעיל הוא המפתח לאיכות חיים. כמובן – יש לאפשר יותר שעות שינה, אך בגבול מסוים וכמובן שכדאי להקפיד על שינה איכותית בסביבה שקטה, נטולת הפרעות ונקייה.