מחולל חמצן נייח ומחולל חמצן נייד – מה ההבדלים ביניהם?

אנשים הסובלים ממחלות ריאה כרוניות כמו מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPDׂׂ), אסטמה, סיסטיק פיברוזיס וכד' ומתקשים בנשימה, נדרשים לסיוע נשימתי באמצעות קבלת חמצן באופן שוטף, וזאת כדי להקל על הסימפטומים של המחלה ולשפר את איכות חייהם.

עד לפני שנים לא רבות הטיפול בחמצן התבצע באמצעות מיכלי חמצן רפואי שהכילו כמות גדולה של גז נוזלי או דחוס. בעשורים האחרונים חלה התקדמות בתחום ופותחו מחוללי חמצן נייחים שהתאימו לשימוש ביתי, ובהמשך פותחו גם מחוללי חמצן ניידים, שביטלו את התלות בבלוני החמצן הכבדים ואפשרו למטופלי החמצן לצאת מהבית, לנסוע, לטייל ואף לטוס, ובכך שיפרו רבות את איכות חייהם של הסובלים מבעיות נשימה.

 

מהו מחולל חמצן?

 

מחולל חמצן הוא למעשה מערכת חשמלית השואבת את האוויר מחלל החדר ובתהליך של דחיסה וסינון מחלצת ממנו רק את החמצן, המהווה 21% מהרכב האוויר שאנו נושמים. מחולל החמצן מזרים את החמצן המסונן היישר אל מערכת הנשימה של החולה באמצעות צינורית או מסיכה, על פי המינון או הזרימה הנדרשת.

מחולל חמצן נייח לשימוש ביתי נכנס לשימוש כבר בתחילת שנות השבעים של המאה העשרים, והיווה פריצת דרך של ממש, כיוון שעד אז החולים השתמשו במיכלי חמצן גדולים וכבדים שאותם היה צריך למלא מחדש או להחליף בחדש ברגע שנגמר בהם החמצן. היתרון המרכזי של מחולל החמצן הוא למעשה ביכולת הבלתי נגמרת לייצר חמצן באופן שוטף, כל עוד ישנו מקור כוח כמו שקע חשמלי או סוללה.

 

מחולל חמצן נייח מול מחולל חמצן נייד – ההבדלים

 

נכון להיום ישנו מגוון רחב של מחוללי חמצן בשוק, אשר נחלקים לשני סוגים מרכזיים: מחוללי חמצן נייחים ומחוללי חמצן ניידים. ההבדל העיקרי ביניהם הוא, כמתבקש, נושא הניידות: מחולל חמצן נייד הוא קל וקטן ממדים (2-8 ק"ג), וניתן לשאתו ולצאת איתו מהבית. מחולל חמצן נייח הוא כבד יותר ולא ניתן לנשיאה. מחולל חמצן נייח זקוק למקור חשמל זמין ואילו מחולל חמצן נייד נעזר בסוללה.

הבדלים נוספים בין שני הסוגים:

מחולל חמצן נייח מספק חמצן בצורה רציפה, כלומר – מזרים חמצן לחולה באופן רציף, גם בהיעדר דרישה. מחולל חמצן נייד מספק חמצן באופן שונה, רק כשהמשתמש שואף אוויר ולא באופן רציף, כך שהוא חוסך באנרגיה והתצרוכת החשמלית שלו יורדת. לפיכך, שיטת פעולה זו לא מתאימה לחולים שאינם מסוגלים לשאוף באופן עצמאי. בנוסף, מחולל חמצן נייח מסוגל לספק 93% חמצן רצוף בנפח שנע בין 1 ל- 5 ליטרים לדקה. מחולל חמצן נייד פועל על פי דרישה בנפח של בין 3 ל-10 ליטר בדקה, בהתאם לדגם.

ולסיום, מחולל חמצן נייח מסובסד ע"י המדינה ואילו מחולל חמצן נייד אינו בסל הבריאות. מחיריהם של מחוללי חמצן ניידים גבוהים מאוד- למעלה מ- 10,000 ש"ח לעומת מחולל חמצן ביתי שעלותו נעה בין 3,000 ל- 5,000 ש"ח בהתאם לדגם.