בדיקת דופלר בבית

מטרתה של בדיקת דופלר היא הערכת התקינות של זרימת הדם באיברים השונים בגוף, זאת בכדי לאבחן מצבים בהם הזרימה אינה טובה, למנוע בעיות בריאותיות העלולות להיווצר בשל כך ולטפל בבעיות קיימות. בדרך כלל, מטופלים שנשלחים לבדיקת דופלר הם אנשים אשר כבר ניתן להניח שישנה בעיה בתפקוד של איבר כלשהוא בגופם, והם מדווחים לרופא על תחושת כאב, נימול או סחרחורת. הרופא עשוי לחשוד כי התפקוד הלקוי נוצר בשל אי-תקינות של זרימת הדם באותו איבר, ויפנה את הפציינט לביצוע בדיקת דופלר ספציפית. מבחינה טכנית, הבדיקה מתבצעת באמצעות מכשיר אולטרסאונד באמצעותו מועברים גלי קול מכלי הדם של המטופל, וכך יכול הרופא להבחין בזרימת דם חלשה במידה ואכן קיימת באזור.

היכן ניתן לבצע בדיקות דופלר?

בדרך כלל מטופלים יופנו לביצוע הבדיקה בקופת חולים, יזמינו תור מראש ויגיעו אל המרפאה, שם יעברו את הבדיקה על ידי הטכנאי המתמחה בביצועה, ולאחר מכן ימתינו כמה ימים או שבועות עד שתוצאות הבדיקה, שפוענחו על ידי הרופא- יגיעו אליהם והם יקבלו לידיהם את האבחון. כיום ישנן חברות שמציעות שירות נוח ופשוט יותר, עבור מי שזקוק לכך- ביצוע בדיקת דופלר בבית על ידי טכנאי שמגיע עם כל האביזרים והמכשור הנדרש, והמטופל עצמו אינו צריך להגיע עד למרפאה. ביצוע ההליך בצורה כזאת, מאפשר גם פענוח מידי של הבדיקה, והמטופל לא נדרש להמתין זמן רב כדי לקבל תוצאות.

מה היתרונות של ביצוע בדיקות דופלר בבית המטופל ולמי זה יכול להתאים?

בדיקת דופלר אינה כואבת כיוון שהיא לא כרוכה בפעולה פולשנית כלשהיא. עם זאת, ביצועה דורש שכיבה של המטופל ללא תזוזה, על מנת שהאולטרסאונד יהיה מדויק ככל האפשר, ולכן ילדים קטנים הזקוקים לבדיקה כזו ייתכן ויתקשו לעשות זאת, ובמצב כזה יינתן להם טשטוש מרגיע. ישנם מטופלים רבים אשר עצם הכניסה למוסד רפואי כלשהוא, ובפרט לשם ביצוע בדיקה שאיננה שגרתית- מלחיצה אותם מאוד. בדיקת דופלר בבית עשויה להפחית משמעותית את הלחץ עבור המטופל, ולאפשר את ביצועה בצורה טובה יותר מאשר במרפאה. ביצוע הבדיקה בבית יכול לסייע רבות עבור אנשים מוגבלים, המתקשים לצאת מביתם וישמחו ליהנות משירות נוח ומקצועי כזה, שיחסוך בעבורם מאמץ רב. חשוב לזכור שעל אף שבדיקת דופלר היא כלי עזר נהדר לאבחון בעיות בזרימת הדם, לעיתים היא איננה מספיקה לשם קבלת תמונת מצב מלאה, והמטופל יידרש לבדיקות נוספות על מנת לאתר את המקור לבעיה הרפואית ממנה הוא סובל.