דליפת שתן לא רצונית – הגורמים והפתרונות

התופעה של דליפת שתן שכיחה הרבה יותר משנדמה. למעשה מדובר על כשלושים אחוזים מהאוכלוסייה הסובלים מכך, בעיקר נשים. ההגדרה של דליפת שתן היא אובדן שליטה חלקי בשלפוחית השתן, תופעה הגורמת לנזילת שתן באופן בלתי רצוני במצבים שונים ובדרגות חומרה משתנות. התופעה פוגעת באיכות חייהם של הסובלים ממנה באופן ניכר, ולמרות זאת היא אינה מדוברת מספיק ומצויה תחת מעטה מבוכה ובושה. מה הסיבות האפשריות לתופעה ומהם הטיפולים המוצעים לבעיה?

לא עומדת בפרץ

האם גם אתם מכירים את התופעה שבה מאמץ גופני, קפיצה, התעטשות, צחוק או שיעול גורמים לשתן לברוח לפתע? הבעיה של בריחת שתן יכולה לבוא לידי ביטוי גם בקושי להתאפק בהטלת שתן ובתכיפות הצורך להתפנות. אנשים רבים סובלים מהתופעה, ובקרב נשים אף מדובר על לפחות כשליש מהן בגילאי 60 ומעלה, כאשר הקושי לשלוט בדליפת השתן אף מחמיר והולך עם הזמן. הבעיה המטרידה מלווה לעיתים בצורך להסתיר ולהימנע מפעילויות שונות העלולות לגרום לבריחת שתן ומהווה פגיעה משמעותית באיכות החיים.

הגורמים לדליפת שתן

יש כמה גורמים לתופעה, ובדיקת רופא מומחה תסייע לאפיין אותה, ולאבחן את הסיבה כדי להתאים את הטיפול היעיל. ישנן מחלות מסוימות העלולות לגרום נזק לשלפוחית השתן, בנוסף לדלקות, נזק לכליות, ניתוחים שבוצעו, נטילת תרופות המשפיעות על מערכת השתן, גנטיקה ועוד. אצל נשים רבות ישנו נזק שמקורו בלידות וברפיון האיברים התומכים בשלפוחית השתן, וגיל המעבר מחמיר את התופעה בשל הידלדלות רמת האסטרוגן בגוף.

מהן אפשרויות הטיפול? 

ישנן אפשרויות מגוונות לטיפול בדליפת שתן והן מותאמות לבעיה הספציפית, לחומרת המצב ולבחירת המטופל. ישנם טיפולים חיצוניים המאפשרים להביא לשיפור ניכר בחלק מהמצבים, ישנן תרופות היכולות לסייע במקרים ספציפיים, מכשירים חדשניים וטיפולים מקומיים המיועדים לסייע וכמובן קיימים ניתוחים ייעודיים לטיפול בתופעה.

אף על פי שאפשר להמשיך לחיות כך ואין הדבר מהווה סכנת חיים, כל מי שסובל מכך יודע שזהו מצב מאוד לא נעים המהווה מטרד. הנה סקירת מגוון הטיפולים האפשריים:

*פיזיותרפיה המיועדת לחיזוק רצפת האגן מאמנת את שרירי התמיכה בשלפוחית השתן כדי להביא לשליטה בסוגרים ולהפסקת הדליפה הלא רצונית.  

*שינויים התנהגותיים הכוללים צמצום צריכת משקאות משתנים כמו קפאין והגבלה בכמות השתייה אם היא רבה מדי. כמו כן מומלצת הטלת שתן באופן יזום לעיתים קרובות.  

*קיימות תרופות לטיפול במערכת השתן כדי לסייע בשיפור השליטה בשלפוחית.

*תכשירים הכוללים אסטרוגן להחדרה לנרתיק: תכשירים אלה מיועדים לנשים לאחר גיל המעבר וכוללים קרם או טבליות לטיפול בתכיפות במתן שתן.

*טיפול מקומי לסיוע במקרים של תכיפות וצורך בהתרוקנות לעיתים קרובות, הכולל זריקות בוטוקס תקופתיות.

*החדרת תמיכה נשלפת לנרתיק, המסייעת במניעת דליפה בעת עלייה בלחץ תוך בטני.

*במקרים שפתרונות אלה אינם יעילים, ניתן לפנות לטיפול כירורגי של ניתוח, שבו משתילים תמיכה המחליפה את הרצועות מתחת לשלפוחית שתפקודן לקוי.