אבנים בכליות- אבנים קטנות וכאבים גדולים

מי שחווה את הכאב הזה יודע שמדובר על כאב שהוא בלתי נסבל. בעת מתן שתן כאבים עזים מפלחים את אזור הבטן התחתונה. ברוב המקרים מדובר בסך הכל על אבנים בכליות. מהי התופעה? כיצד ניתן למנוע אותה ומהו הטיפול בה?

על הכליות ותפקידן

הכליות שייכות למערכת השתן. תפקידן הוא לווסת את חומציות המים בגופנו לשמור על רמה תקינה של מאזן היונים ואף לסנן את הדם ולהוציא מתוכו חומרי פסולת וחומרים כימיים רעילים. הן מפרישות את עודפי המים בצורה של שתן. הכליות ממוקמות בחלקו האחורי של חלל הבטן.

מהן אבנים בכליות

כאשר השתן שלנו סמיך מדי ומכיל כמות רבה של מלחים ביחס לכמות המים, הדבר עלול לגרום להיווצרותן של אבנים. האבנים הן מלחים אשר התגבשו והפכו לגבישי קשים. האבנים יכולות להמצא בכליות עצמן או בדרכי השתן. במיוחד אם גודל האבן או הגביש הם כגודלו של גרגיר חול, עשויה האבן לעבור בצינור השתן מבלי שנחוש זאת. אם האבן גדולה יותר היא עלולה להרחיב את צינור השופכה ולחסום את מעבר השתן. אז נחוש את אותם כאבים בכליות המקרינים על הבטן התחתונה ואזור הגב התחתון. הכאבים הם לא נעימים כלל. האבן אף עדויה לפצוע את צינור השופכה ולגרום להופעתו של דם בשתן.

האם ניתן למנוע אבנים בכליות?

אבנים בכליות נוצרות כתוצאה מיחס לא נכון בין כמות הנוזל בכליות או בשתן לבין כמות המינרלים שבמצב  תקין הם מינרלים מסיסים. האבנים נוצרות כאשר כמות הנוזל קטנה מדי ולכן שתיה מרובה היא הדרך היעילה ביותר  למנוע את התופעה. גם אכילה מרובה של ירקות ופירות עשירים בנוזלים תסייע בכך. נמצא גם כי כמות קטנה של סידן מעלה את הסכויים להתגבשות המינרלים לכדי אבנים, כך שצריכה מוגברת של סידן באמצעות גבינות או טחינה מסייעת למניעת היווצרות האבנים. גם צריכתם של סיבים תזונתיים חשובה.

אבחון התופעה

אבחון התופעה מתבסס קודם  כל על תלונותו של מטופל לגבי כאבים בכליות וסביבתן או הימצאותו של דם בשתן. גם מישוש אזור הבטן התחתונה ותחושת קשיות באזור זה מעלים חשדות לאבנים. את החשד מאמתים באמצעות בדיקת אולטרה סאונד או רנטגן. אם מדובר על אבן קטנה עירוי של נוזלים במהלך אשפוז עשוי להמיס את האבן ולפתור את הבעיה. אבן גדולה יותר או מספר אבנים יטופלו בעזרת גלים על קוליים שירסקו את האבנים או במקרים החמורים חדירה אל הכליה דרך העור וריסוק האבנים.

שליחת תגובה