תפקידה של האחות האקדמאית

תפקידה של האחות האקדמאית

לימודים של מקצוע האחיות קיימים בבתי חולים רבים. לימודים אלה הם לימודים מקצועיים המכשירים אחיות ואחים לעבודה בבתי החולים ובמוסדות הבריאות השונים. לימודי אחות אקדמאית הם לימודים אקדמאים המקנים תואר ראשון אקדמאי למסיימים. מדוע ללמוד לתואר אקדמאי את מקצוע האחיות? לימודי אחות אקדמאית מאפשרים לבוגרת לעסוק בתחומים שאחות מוסמכת בלבד לא תוכל לעסוק בהם ומעבר לכך, לימודי תואר ראשון מקנים ללומדים ידע תיאורטי נרחב יותר ואפשרות להמשך לימודים אקדמאים מתקדמים לתואר שני ואפילו לדוקטורט.

תפקידה של אחות אקדמאית

מטרת הלימודים של אחות אקדמאית היא להכשיר תלמידים ותלמידות לאחיות אקדמאיות או אחים אקדמאיים ולעמידה בבחינות הרישוי להסמכה במשרד הבריאות. הלימודים מתמקדים בכישורים ובמיומנויות הנדרשים עם התפתחות הרפואה העכשווית. הלימודים מאפשרים ללומדים אותם לנהל קבוצות מטופלים ולנהל צוות פרא רפואי. אחות אקדמאית רשאית לעבוד בתחומים הקלינים כמו כאב, סכרת, מיילדות, טיפול נמרץ וכדומה. אחות אקדמאית יכולה לשמש גם בתפקידם ניהוליים בתחום הרפואה כגון: ניהול צוותים, ניהול מוסדות בריאות שונים, ניהול בתחום המחקר הרפואי, ניהול תוכניות לימודים בתחום הרפואה וכיוצא באלה.

תואר ראשון  – אחות אקדמאית (BSN)

לימודי אחות אקדמאית נמשכים 4 שנים והתוכנית משלבת ידע רפואי נרחב ומיומנות בקבלת החלטות וסמכויות בעבודה עם צוותים רב מקצועיים להצלת חיים ולהשפעה על איכות חייהם. תוכנית הלימודים של אחות אקדמאית מקנה כלים ניהוליים כדי לאפשר התפתחות בתחומי הניהול והתחומים הקליניים בבריאות.

התוכנית מאפשרת הכשרה מיוחדת במהלך השנה הרביעית לתפקידים של מדריך קליני מורשה מטעם מנהל הסיעוד שבמשרד הבריאות. תלמיד שעומד בהכשרה זו מקבל מעבר לתואר האקדמאי גם תעודת מדריך קליני מורשה המאפשר לו להרחיב את מעגל אפשרויות התעסוקה לאחר הלימודים. הייתרונות של תעודה זו מאפשרות למחזיק התעודה קידום מקצועי מהיר יותר, האפשרות לקבלת עבודה במוסדות רפואיים גבוהה יותר וגם התגמול הכספי משתלם יותר.

מבנה תוכנית הלימודים של אחות אקדמאית

תוכנית הלימודים כוללת 160 נ"ז שהם 223 ש"ס. יש בתוכנית ארבע חטיבות למידה שהן חובה על פי דרישות מנהל הסיעוד במשרד הבריאות וכן חטיבה חמישית מיוחדת לתוכנית לימודים זו.

  • חטיבת מדעי יסוד – הכוללת בין היתר לימודי סוציולוגיה של הבריאות והרפואה, מבוא לפסיכולוגיה, אנטומיה,  מיקרו ביולוגיה, כימיה וכיוצא באלה.
  • חטיבה שנייה של אחות אקדמאית – כוללת בין היתר לימודי מדעי סיעוד, חשיבה קלינית, חוק ומשפט בבריאות, אתיקה ואחריות מקצועית וכדומה.
  • חטיבה שלישית ללימודים עיוניים קליניים – כוללת בין היתר מבוא למדע הרפואה, מדעי הרפואה וסיעוד וכדומה.
  • חטיבה רביעית של התנסות קלינית – כוללת קורסים בהתנסות קלינית נשים, ילדים, פסיכיאטריה, קהילה וכדומה.
  • חטיבה חמישית – בהתנסות קלינית מתקדמת.

אין ספק כי תפקידה של האחות האקדמאית אינו דומה לתפקיד אחות מוסמכת העובדת במוסד רפואי. מגוון האפשרויות להתפתחות בעבודה מאד רחבות והלימודים מעניקים גם אפשרות להמשיך ללימודים גבוהים יותר בעתיד.

שליחת תגובה